25-005-S01 - Vi ses i skolan- Närvarolyftet i Kramfors

Diarienummer:
25-005-S01
Namn:
Vi ses i skolan- Närvarolyftet i Kramfors
Startdatum:
2026-02-01
Slutdatum:
2029-01-31
Berörd fond:
ESF+
Beviljat ESF-stöd:
1 543 029
Insats av strategisk betydelse:
Nej
Interventionstyp:
175
Land som berörs:
Sverige
NUTS-2 kod:
SE32
Program CCI:
2021SE05SFPR
Programområde:
D
Projektägare:
KRAMFORS KOMMUN
Projektägare organisationsnummer:
2120002429
Region:
Mellersta Norrland
Sekundärtema - Motverka barnfattigdom:
Nej
Specifikt mål:
D1
Stödmottagare ort:
KRAMFORS
Stödmottagare postnr:
87280
Total projektbudget:
3 428 954
Unionens medfinansieringsgrad:
40%

Kramfors kommun står inför stora utmaningar kopplade till problematisk skolfrånvaro, trots tidigare insatser som handlingsplaner, anställning av socialpedagoger och samverkan med externa aktörer. En omfattande kartläggning under 2024 visar att problemet främst ligger i bristande genomslag i det praktiska arbetet – inte i avsaknad av ambition. Projektet "Vi ses i skolan – Närvarolyftet i Kramfors" syftar till att skapa ett mer systematiskt, likvärdigt och relationellt närvaroarbete på skolorna. Fokus ligger på att omsätta befintliga rutiner i praktiken genom tydlig processledning, kompetenshöjning och stärkt elev- och föräldradelaktighet. Projektet bygger på beprövade metoder som relationskartläggningar, screening av tidiga tecken och lokal implementeringsstöd i form av projektgrupper på skolorna. Målgruppen är elever i riskzonen för frånvaro, deras vårdnadshavare samt skolpersonal. Projektet möter deras behov genom tidig upptäckt, förbättrad kommunikation, tydliga återgångsplaner och ökad trygghet. Kompetensutveckling för personal och stärkt samverkan med socialtjänst och hälso- och sjukvård är centrala delar. Projektet har tydliga mätbara mål, där samtliga skolor ska genomföra strukturerade aktiviteter såsom uppföljning av frånvarodata, relationskartläggningar och screening. Tre pilotskolor startar implementeringen under 2025–2026. Projektet utvärderas löpande och målet är att utveckla hållbara arbetssätt som kan skalas upp till fler skolor i kommunen. Genom Närvarolyftet stärker Kramfors sin förmåga att agera tidigt, professionellt och relationellt – så att fler elever får en trygg, meningsfull och sammanhållen skolgång.

Hjälpte informationen dig?

Ja
Nej
Tack för din feedback!