Projekt
För att förstå vad digitalisering i offentlig sektor handlar om är det bättre att använda begreppet digital transformation. Det handlar om något betydligt större än att införa enstaka digitala tjänster, det handlar om en helhetsförändring som innefattar hur hela verksamheten planeras och organiseras. Därför krävs förståelse både för vad som redan är möjligt och att kunna blicka in i framtiden och förutspå vad som kommer att bli möjligt. Teknikutvecklingen går fort, men att förändra arbetssätt, processer och verksamheter går långsamt. Därför innebär digital transformation i offentlig sektor en kompetensutmaning. Det är mycket som är möjligt och som både kan innebära förbättrade tjänster och större kostnadseffektivitet. Den digitala omställningen i offentlig sektor i Östergötland har stor potential, och med fortsatt fokus finns det fantastiska möjligheter att utnyttja digitaliseringens fulla kraft. Genom att ta tillvara på dessa möjligheter kan utvecklingen ske i en snabbare takt och bidra till ökad effektivitet och kvalitet i verksamheterna. Det behövs ett ökat gemensamt lärande mellan organisationer och det behövs tillfällen till erfarenhetsutbyten över organisationsgränser. Det behövs en bättre samverkan både internt och mellan olika aktörer som kan bidra till bättre helhetslösningar. Det behövs kunskap om hur man utgår från syfte och vilket värde man ska leverera när man utvecklar och digitaliserar verksamheter. Beslutsfattare behöver förståelse för dagens och framtidens teknologier och möjligheter i offentlig verksamhet. Chefer och tjänstepersoner behöver kunskap om hur man leder och stödjer digital transformation i sin organisation. Det behövs större insikt i hur man bedömer digitaliseringens nytta och det behövs ett större utbyte mellan offentlig sektor och akademi. Det nationella målet för digitaliseringspolitiken är att Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter. När det gäller den offentliga förvaltningen är målen en enklare vardag för medborgare, en öppnare förvaltning som stödjer innovation och delaktighet samt högre kvalitet och effektivitet i verksamheten. Det är högt ställda mål som är långt ifrån uppnådda. Projektmålet är att öka målgruppens förmåga att leda och stödja digital transformation i sina organisationer. Det ska uppnås genom följande delmål: · Öka målgruppens förståelse för digitaliseringens möjligheter när det gäller att utveckla offentlig verksamhet. · Öka målgruppens insikt om hur man arbetar med nyttorealisering och nyttoanalyser/-kalkyler. · Öka erfarenhetsutbyte och samverkan kring digitalisering mellan projektets deltagande aktörer. · Öka målgruppens kunskap om hur digital transformation kan bidra till ökad tillgänglighet, jämställdhet och icke-diskriminering. · Förbättra målgruppens möjligheter till livslångt lärande. För att möta kompetensutmaningen kring digital transformation i offentlig sektor kommer projektet att genomföra kompetensutvecklingsinsatser. Metoden för detta är ett flexibelt, digitalt och modulbaserat lärande med lärarledda tillfällen och egen studietid. Verklighetsnära case kommer att användas och upplägget ger utrymme för reflektion, vilket är gynnsamt för lärandeprocessen. 350 individer ska kompetensutvecklas i ett program som omfattar 5 digitala utbildningsmoduler, 2 fysiska konferensdagar (inledande och avslutande) samt egna studier. De fem utbildningsmodulerna är: · Power skills · Offentligt ledarskap i en digital tid. · Vad är AI, vad är digitalisering och vad är digitisering? · Samhällets digitalisering: Politiska strukturer och människors vardagsliv. · Digitalisering och hållbarhet.