Projekt

Diarienummer:
23-077-S07
Namn:
Digital kompetensutveckling Stockholm Stad
Startdatum:
2024-09-01
Slutdatum:
2027-08-30
Antal deltagare:
1320
Berörd fond:
ESF+
Beviljat ESF-stöd:
22 015 293
Insats av strategisk betydelse:
Nej
Interventionstyp:
141
Land som berörs:
Sverige
NUTS-2 kod:
SE11
Program CCI:
2021SE05SFPR
Programområde:
A
Projektägare:
STOCKHOLMS KOMMUN
Projektägare organisationsnummer:
2120000142
Region:
Stockholm
Sekundärtema - Motverka barnfattigdom:
Nej
Specifikt mål:
A1A
Stödmottagare ort:
STOCKHOLM
Stödmottagare postnr:
10535
Total projektbudget:
40 730 253
Unionens medfinansieringsgrad:
40%

Den digitala utvecklingen går allt snabbare och blir allt svårare att förutse. Digitaliseringens förändringskraft är omvälvande och påverkar alla områden, sektorer och verksamheter i samhället. Arbetsmarknaden och näringslivet förändras genom att befintliga kompetenskrav och roller förändras och att nya roller uppstår. En kontinuerlig kompetensutveckling för yrkesverksamma är därmed en nödvändighet för att vara attraktiv på arbetsmarknaden i ett allt mer digitaliserat samhälle och en förutsättning för att driva verksamhetsutveckling med hjälp av digital teknik. Samtidigt ökar medborgarnas krav och förväntningar på de digitala tjänster och den service som det offentliga levererar - även det innebär ökade krav på verksamheter och medarbetare att på ett bra sätt kunna möta medborgarna. Stockholm Stad tillsammans med Sigtuna kommun kommer genom detta projekt att erbjuda följande insatser för att möta utmaningen som beskrivs ovan: - Kompetensutveckling på grundläggande nivå för att höja lägsta nivån och minska gapet mellan personer med låg och hög digital kompetens - Stärka ledarskapet genom att erbjuda ledarskapsutbildning i digital transformation - Kompetensutveckling inom AI för chefer och nyckelpersoner - Utveckla effektiva och ändamålsenliga tjänster med hjälp av AI.

Medarbetare är den viktigaste komponenten för en organisations digitala omställning, därför är det av vikt att stärka och utveckla medarbetarnas digitala mognad i takt med sin organisationsutveckling. Detta för att dels klara välfärdsuppdraget och dels vara en attraktiv arbetsgivare.