23-012-S01 - Samverkan för skolnärvaro - skola och socialtjänst
Att delta i undervisningen är en förutsättning för att nå kunskapskraven och för att tillvarata möjligheten till vidareutbildning, arbete och delaktighet i samhället. Bristande närvaro i skolan är en samhällsutmaning och orsakerna till frånvaron finns ofta både i och utanför skolan.
Denna förstudie syftar till att utveckla en strukturerad och välfungerande samverkan kring elever med långvarig och problematisk frånvaro där skolan på egen hand inte får bukt med frånvaron . Med hjälp av en behovsinventering, kartläggning och analys är målet att ta fram ett underlag kring hur långsiktiga strukturer och arbetsformer bör se ut för stadens interna samverkan mellan skola och socialtjänst, samt att identifiera befintliga och nya insatser inom både skolan och socialtjänsten som möter de samlade behoven hos dessa elever.
Det långsiktiga syftet är att förstudien ska identifiera vilken typ av organisation och vilka åtgärder som staden önskar bygga upp i kommande socialfondsprojekt. Förstudien förväntas därmed lägga grunden för ett mer djupgående projekt som aktivt arbetar med samverkan och tidiga samordnade insatser för elever från 13 år och uppåt med långvarig problematisk skolfrånvaro.