Projektekonomi – beviljade projekt
Har ert projekt beviljats stöd från Svenska ESF-rådet? På den här sidan guidar vi dig och dina kollegor i projektekonomi. Det är viktigt att ni är väl insatta i – och följer de regler som gäller och delar med er av dem till alla som deltar i projektet.
Särredovisa projektkostnader
Alla utbetalningar av stöd sker i efterskott. Det innebär att alla kostnader ni söker stöd för, med undantag för kostnader som är baserade på förenklade redovisningsalternativ, ska vara bokförda och betalda när ni ansöker. Det ska vara tydligt att utgifterna varit nödvändiga för att kunna genomföra projektet – därför ska ni särredovisa projektets kostnader, intäkter och finansiering i bokföringen.
Svenska ESF-rådet prövar om en kostnad är stödberättigad när vi granskar er ansökan om utbetalning. På sidan Projektekonomi inför ansökan kan ni läsa mer om vilka grundläggande krav vi har för kostnader som är stödberättigade.
Olika kostnadsslag
Personal
För kostnadsslaget personal används förenklat redovisningsalternativ (tidredovisning med enhetskostnader) och därmed finns inget krav på särredovisning.
Intern representation är en indirekt kostnad och kan exempelvis vara när projektpersonal och personal från samarbetsparter träffas för att planera projektaktiviteter och styrning av projektet. Mat och dryck i dessa sammanhang ingår i schablonen.
Resor och logi
Kostnadsslaget Resor och logi ska särredovisas i bokföringen. Deltagare och syfte måste stå med i underlaget.
För att ni ska få stöd för extern representation ska det vara en direkt kostnad, det vill säga ha ett direkt samband med projektet. Det kan exempelvis handla om mat och dryck i samband med styrgruppsmöten. Både kostnader för externa gäster och projektpersonal är berättigade stöd. Tänk på att hålla ner kostnader, frekvens och antal deltagare och dokumentera genom inbjudan, program, deltagarförteckning och mötesanteckningar.
Utrustning, materiel och deltagarlokaler
Kostnadsslaget Utrustning, materiel och externa lokaler ska särredovisas i bokföringen. Om utrustningen säljs i samband med att projektet avslutas ska inkomsten räknas av från stödet.
Externa tjänster
Kostnader för att köpa in extern kunskap och externa tjänster som behövs för att genomföra projektet är stödberättigade. Kostnadsslaget Externa tjänster ska särredovisas i bokföringen.
När kostnaden redovisas i ansökan om utbetalning ska ni bifoga dokumentation om hur och på vilka grunder ni har valt leverantör – oavsett om ni lyder under LOU eller inte. Ni ska även specificera omfattning, tidpunkt och typ av utfört arbete eller tillhandahållen tjänst. Som underlag kan ni exempelvis skicka in avtal eller specifikation till faktura.
Ansökan om utbetalning
Det tar som mest 80 dagar att få sin utbetalning. Ni ansöker genom att logga in i Projektrummet+ och klicka på ”Ansökan om utbetalning” för aktuellt projekt. Här visas alla ansökningar om utbetalningar som ni gjort under projektets gång. Klicka på den ansökan som ni vill arbeta med.
För varje ansökan om utbetalning finns sex rubriker. Klicka på plusen för mer info om varje del.
Allmänt
Här hittar ni allmänna frågor som ni som projektägare ska besvara.
Uppgifter om projektets deltagare
Här anger ni antalet individer uppdelat på kvinnor och män som deltagit under perioden (deltagare som har rapporterat tid den specifika månaden – se mer om tidsredovisning under Kostnadsredovisning) samt hur många som deltagit totalt under projektet fram till och med denna rapportering (antalet unika individer som deltagit från projektstart fram till och med aktuell månad).
Sammanställning
Här ser ni övergripande information: vad som lagts in som periodens sökta belopp (aktuell ansökan om utbetalning), tidigare godkända belopp och beslutad budget.
Kostnadsredovisning
Här registrerar ni projektets kostnader per kostnadsslag. Tryck på ”Lägg till rad” för att infoga rader. Ska ni bifoga underlag till kostnadsposten lägger ni till bilaga efter att posten har sparats.
Redovisningen styrs av projektets budget. Bara kostnadsslag som i beslutet har summa över noll kronor finns med i ansökan om utbetalning.
Personalkostnader
Alla medarbetare ska tidsredovisa i tidrapporteringsportalen. Under personalkostnader hämtas kostnaderna in automatiskt från portalen, därför är det viktigt att alla medarbetare signerat sina tidsredovisningar innan skickar in er ansökan om utbetalning. Observera att ni inte kommer kunna få någon ersättning för de personer som inte signerat sina tidsredovisningar när ni skickar in er sista ansökan om utbetalning.
Läs mer på sidan Redovisning av personal och deltagare
Externa kostnader / Resor och logi / Utrustning, materiel och deltagarlokaler
Ange kostnadsbärare, verifikationsnummer i bokföringen, en tydlig beskrivning av kostnaden och beloppet.
Anställda deltagare
Här rapporterar ni de deltagare som utgör medfinansiering i projektet. Rapporteringen sker utifrån de organisationer som blir kompetensutvecklade samt totala antalet timmar för respektive organisation för aktuell månad.
Läs mer på sidan om medfinansiering
Arbetslösa deltagare
Här rapporterar ni de arbetslösa deltagare som utgör medfinansiering i projektet. Rapporteringen sker utifrån aktuell enhetskostnad och medfinansiär samt totala antalet timmar.
Övrig medfinansiering
Redovisning av medfinansiering sker enligt samma principer som kostnader. Endast de medfinansiärer och den typ av medfinansiering som finns med i beslutet om stöd kan väljas i ansökan om utbetalning.
Leverantörsregister
Det är också viktigt att redovisa eventuella leverantörer för varor/tjänster. Bifoga ett avtal med leverantören om det finns. För projekt som använder 40 %-schablonen behöver enbart leverantörer som överskrider EU:s tröskelvärden för upphandling redovisas. För avtal med underleverantörer där underleverantörens del överskrider tröskelvärdet ska även underleverantören läggas in i registret.
För ytterligare information om EU:s tröskelvärden läs mer på Konkurrensverkets webbplats
Observera att leverantörsregistret inte kan hantera utländska leverantörer. Sådana redovisar ni genom att använda ert eget organisationsnummer som den organisation som levererat varan/tjänsten.
Dokument
I det fall ni valt manuell signering laddar ni upp bekräftelse av ansökan under fliken ”Dokument” efter att Svenska ESF-rådet har mottagit ansökan.
Kontrollera och skicka
När det är dags att skicka in ansökan väljer ni ”Kontrollera och skicka in ansökan” i kolumnen till vänster.
- Klicka först på ”Kontrollera ansökan om utbetalning” – om något är fel så får ni information om detta
- Sist klickar ni på ”Skicka in ansökan om utbetalning”.
Observera att ni måste bekräfta er ansökan.
Skriv ut bekräftelsen, signera och ladda upp det signerade dokumentet under fliken ”Dokument”. Vill ni hellre signera digitalt väljer ni det alternativet när ni skickar in ansökan.
Ansökan om förskott på utbetalning
Det går att ansöka om utbetalning av stöd i förskott (max 400 000 SEK eller max hälften av det beviljade stödbeloppet). För att förskott ska beviljas behöver ni ha en tillräckligt god operativ, ekonomisk och administrativ förmåga för att genomföra projektet så som det är beskrivet i beslutet om stöd.
Vid bedömningen tar vi hänsyn till om ni har skulder eller kan ställa säkerhet. Vi kan komma att begära in information om kassalikviditet, soliditet, saldobesked från Skatteverket samt underlag från Kronofogdemyndigheten, kreditupplysningsföretag och Upplysningscentralen.
Om ni vill ansöka om förskott kontaktar ni ansvarig projektcontroller hos Svenska ESF-rådet och ber om blanketten Ansökan om förskott. Blanketten mejlar ni ifylld till samma person och vi tar bereder och beslutar om ni får förskott eller inte.
Förändringar i projektet
Förändringar i projektet ska rapporteras till oss på Svenska ESF-rådet. Kontakta er samordnare och be om blanketten Ansökan om ändring. Blanketten fyller ni och mejlar tillbaka till samordnaren. Efter det bereder vi och beslutar om ni kan få fortsatt stöd trots förändringen.
Dokumentation för uppföljning
Svenska ESF-rådet har rätt att följa upp ert projekt och ta del av handlingar som räkenskaper hos projektägare, samverkansparter och medfinansiärer. Därför måste dessa handlingar finnas till hands för oss vid förfrågan. Samtliga handlingar, inklusive räkenskapsinformation, ska finnas tillgängliga fem år efter sista ansökan om utbetalning (räknat från den 31 december).
Har ditt projekt fått statligt stöd enligt EU-kommissionens gruppundantagsförordning (GBER) måste dock handlingar finnas tillgängliga i tio år från beslutet om stöd.