Stora omställningar för projekt i pandemins spår

13 december 2020

Digitala diskussionsforum, utomhuspromenader och individuella möten har blivit lösningen för ett av socialfondens projekt i Västerbotten. Detta till följd av skärpta restriktioner på grund av covid.

Det blev inte som man tänkt sig för många ESF-projekt när pandemin slog till. Ett av de projekt som redan i våras tvingades till förändringar i upplägget var ProAktiv som drivs av Urkraft i Skellefteå.

Fysiska möten blev digitala och inomhusaktiviteter fick istället hållas utomhus. Och det är just att det blev färre fysiska möten som påverkat deltagarna mest. 

– Jag blir så deprimerad av att inte kunna träffa någon annan att prata med, säger en av  deltagarna. 
– Jag måste ha några rutiner för att komma ut, säger en annan.

Utomhus och avstånd är det som gäller för samtliga deltagare nu. 

ProAktiv har 55 deltagare och drivs av det arbetsintegrerade sociala företaget Urkraft. Urkraft har 16 anställda varav många själva lever med en funktionsvariation. Samtliga har fått tänka om för att kunna fortsätta driva projektet helt och hållet anpassat efter covid. 

– Vi har märkt upp hur många som får vistas i varje rum, kontor och utbildningssalar etcetera samt att vi tillgängliggör rengöringsmedel och handsprit i alla rum och lokaler, säger Therese Lundgren, som är projektledare.

Men sedan november råder ännu mer strikta restriktioner vilket inneburit ytterligare förändringar. 

–  För att säkerställa att alla kan undvika att vara nära andra personer fysiskt så har vi pausat all gruppverksamhet på plats. Tidigare hade vi så att man kunde vara upp till 10 personer i en grupp om man använde vår stora utbildningssal med 50 platser och kunde hålla avstånd. 

Ungefär hälften av personalen arbetar hemifrån vilket innebär att det blir väldigt lite folk i lokalerna. Man kan komma till Urkraft och projektet om man har bokat ett enskilt möte med sin handledare och men även då försöker man ses utomhus och gå en promenad.

Hur har det här fungerat för deltagarna då?

–  Det har ändå fungerat bra och de som har svårigheter med det digitala kan få handledning på plats att delta i det digitala utbudet och på så vis även få digital kunskap, säger Therese Lundgren.