25-019-S04 - Lära för Arbetslivet

Diarienummer:
25-019-S04
Namn:
Lära för Arbetslivet
Startdatum:
2026-01-01
Slutdatum:
2028-03-31
Antal deltagare:
56
Berörd fond:
ESF+
Beviljat ESF-stöd:
4 102 991
Insats av strategisk betydelse:
Nej
Interventionstyp:
140
Land som berörs:
Sverige
NUTS-2 kod:
SE22
Program CCI:
2021SE05SFPR
Programområde:
A
Projektägare:
OSBY KOMMUN
Projektägare organisationsnummer:
2120000902
Region:
Sydsverige
Sekundärtema - Motverka barnfattigdom:
Nej
Specifikt mål:
A2A
Stödmottagare ort:
OSBY
Stödmottagare postnr:
28380
Total projektbudget:
7 537 235
Unionens medfinansieringsgrad:
40%

Vi har definierat en målgrupp som hamnar i ett långvarigt bidragsberoende och som har stora svårigheter att nå arbetsmarknaden och självförsörjning. Det handlar om utrikes födda som kommit till Sverige, som många gånger helt saknar erfarenhet av skolgång och som inte kan tillgodogöra sig den utbildning i svenska för invandrade som erbjuds i Sverige. När de inte behärskar det svenska språket kan de inte erbjudas några andra utbildningar eller arbetsmarknadsinsatser, och hamnar till slut i ett passivt bidragsberoende. Långtidsarbetslöshet och bidragsberoende är naturligtvis ingen bra situation för individen med till exempel ökad ohälsa och isolering, men det ger även konsekvenser i form av att arbetsgivare får svårt att hitta kompetens - målgruppen behövs på arbetsmarknaden. Vi försöker i detta projekt föra samman utmaningen kring bidragsberoendet och kompetensförsörjningsproblematiken. Målen i projektet handlar om att målgruppen ska utveckla sin kompetens i riktning mot kraven på arbetsmarknaden inom områdena svenska språket, grundläggande generella kompetenser för arbetslivet och yrkeskompetenser. Vi gör det genom att flytta ut lärandet från klassrummet till verkligheten, till arbetsplatser som ser en vinst i att dessa människor kompetensutvecklas och i förlängningen kan bli en del av kompetensförsörjningen. Vi arbetar utifrån devisen "lära sig jobbet på jobbet" och fokuserar lärandet på kommunikativ svenska och praktiska färdigheter i ett arbete. Vi jobbar med små steg. Deltagare i projektet får möjlighet att genom OCN-metoden samla på sig mikromeriter som efterfrågas på arbetsmarknaden. I ett samarbete mellan personal från vuxenutbildningen med sin bas i formellt lärande och personal från kommunens arbetsmarknadsverksamhet som jobbar med icke formellt lärande utvecklar vi en metod utifrån OCN som passar såväl människor ur målgruppen som arbetsgivare. Vi har som mål att denna metod och arbetssätt kan implementeras och fortsätta som ett samarbete mellan kommunens vuxenutbildning och arbetsmarknadsverksamhet. Metoden bygger på ett nära samarbete med arbetsgivare och mycket kontakter genom hela projektet. Här får vi möjlighet att tillsammans bygga på kunskaperna kring jämställdhet, tillgänglighet och icke diskriminering.

Hjälpte informationen dig?

Ja
Nej
Tack för din feedback!