25-019-S03 - Främja närvaro i skolan

Diarienummer:
25-019-S03
Namn:
Främja närvaro i skolan
Startdatum:
2026-01-01
Slutdatum:
2028-06-30
Antal deltagare:
160
Berörd fond:
ESF+
Beviljat ESF-stöd:
5 096 611
Insats av strategisk betydelse:
Nej
Interventionstyp:
140
Land som berörs:
Sverige
NUTS-2 kod:
SE22
Program CCI:
2021SE05SFPR
Programområde:
A
Projektägare:
STAFFANSTORPS KOMMUN
Projektägare organisationsnummer:
2120001017
Region:
Sydsverige
Sekundärtema - Motverka barnfattigdom:
Nej
Specifikt mål:
A2A
Stödmottagare ort:
STAFFANSTORP
Stödmottagare postnr:
24580
Total projektbudget:
9 496 611
Unionens medfinansieringsgrad:
40%

Övergripande syfte och problembeskrivning Projektet riktar sig till det ökande problemet med skolfrånvaro i Staffanstorps kommun, som leder till sämre studieresultat, minskade chanser till vidareutbildning och arbete, samt risk för socialt utanförskap och psykisk ohälsa. Det är ett samhällsproblem med höga kostnader för individer och samhälle. I kommunen ses ett samband mellan hög frånvaro och bristande gymnasiebehörighet. Projektet testar nya metoder på två högstadieskolor (Hagalidskolan och Hjärupslundsskolan) för att främja närvaro, med fokus på individ- och organisationsnivå (t.ex. psykisk ohälsa, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, skolmiljö och relationer). Strukturnivåer (t.ex. socioekonomi) hanteras inte direkt, men medvetenhet ökas. Från tidigare insatser (t.ex. skolsocialt närvaroteam) har man identifierat framgångar som trygghetspersoner, tidiga insatser och god samverkan, men utmaningar inkluderar långvarig frånvaro, komplexa ärenden och skolmiljö som hinder. Lärdomar från forskning (t.ex. Skolverket, Ifous, Malin Gren Landells bok, Främja närvaro – att förbygga frånvaro i skolan) och nätverk betonar tidiga, individanpassade och evidensbaserade åtgärder. Målgrupp Elever 13–16 år med >15% frånvaro på de två skolorna (ca 230 elever läsåret 24–25). Urvalet baseras på behov, motivation, frånvarograd och måluppfyllelse; ca 40 elever per skola/år. Fokus är på högstadiet då frånvaro ofta ökar under högstadietiden. Projektet inkluderar alla elever oavsett bakgrund, eller kön med extra uppmärksamhet på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Samverkan sker med socialtjänst, elevhälsa och region (t.ex. psykolog) för att nå målgruppen, med stöd av nya socialtjänstlagen för snabbare insatser. Organisation och samverkan Ett samverkansprojekt mellan utbildningsförvaltningen (stödsökande) och arbetsmarknadsförvaltningen. Projektgruppen inkluderar skolledare, utvecklingsledare, chefer för elevhälsa. Utbildningsförvaltningen bidrar med skolkompetens, arbetsmarknadsförvaltningen med kunskap om utanförskap och familjebehandling. Det finns ett etablerat samarbete via befintligt närvaroteam. Fördelar: Helhetsperspektiv, kompetensutbyte, långsiktig hållbarhet och minskad belastning på familjer. Mål och förväntade resultat Övergripande mål: Öka skolnärvaro och förbättra utbildningsmål för bättre arbetsmarknadschanser. Specifika mål: 1.Minska antalet elever med >15% frånvaro. 2.Öka andelen elever med gymnasiebehörighet. 3.Öka kompetensen i närvaroarbete på skolorna. Resultat kopplas till ESF:s förväntningar: Ökad sysselsättning, minskad social utestängning och ökad jämställdhet. Mottagare inkluderar elever (ökad närvaro, välbefinnande, behörighet), skolpersonal (bättre verktyg, kompetens), föräldrar (stöd, kommunikation), arbetsmarknadsförvaltning (bättre samverkan) och samhället (minskad utanförskap, ekonomisk nytta). Metoder och aktiviteter Huvudmetod: RtI-modellen (Response to Intervention) – en datadriven, lagerbaserad metod för tidigt stöd. •Lager 1: Ordinarie undervisning med elevkoordinatorer för stöd och dialog. •Lager 2: Intensivare undervisning i små grupper med speciallärare. •Lager 3: Individualiserade insatser med samverkan via skolsocialt team. Aktiviteter: •Förebyggande: Tidig upptäckt via kartläggning, screening och kompetenshöjning (t.ex. bokcirklar). •Åtgärdande: Individuellt stöd (samtal, anpassad undervisning), återintegrering och samverkan med socialtjänst/BUP. •Uppföljande: Vart tredje vecka utvärdering med elev, föräldrar och lärare. •Kompetensutveckling: Fortbildning, erfarenhetsutbyte (t.ex. via uppdragpsykiskhalsa.se). •Inledande fas: Bilda team, rekrytera (elevkoordinatorer, lärare), nulägesanalys, projektplan, information. Uppföljning och utvärdering Kontinuerlig uppföljning via indikatorer: Närvarostatistik, betyg, frånvaroanmälningar. Metoder: Möten, statistikanalys, kvantitativ/kvalitativ data (enkäter, intervjuer). Formativ (under projektet) och summativ (slut) utvärdering. Rapport för lärdomar och spridning. Kompetens och finansiering Krävs: Kunskap om barns utveckling, riskfaktorer, kommunikation, samtalsmetoder. Specifikt: Elevkoordinatorer (elevnära stöd), speciallärare (anpassad undervisning). Rekrytering via tydliga beskrivningar, introduktion. Finansiering för deltidstjänster (kommunen delfinansierar för heltid). Utan ESF-medel: Begränsat arbete, prioritering med egna medel. Förankring Väl förankrat internt via ledning, personal och verksamhetsplaner. Diskussioner med skolledare, elevhälsa och yrkesgrupper. I linje med kommunens mål. Projektet är innovativt, evidensbaserat och syftar till hållbara förändringar för att motverka skolfrånvaro.

Hjälpte informationen dig?

Ja
Nej
Tack för din feedback!