Projekt

Diarienummer:
24-056-S01
Namn:
Semig! 2.0
Startdatum:
2025-10-01
Slutdatum:
2028-09-30
Antal deltagare:
200
Berörd fond:
ESF+
Beviljat ESF-stöd:
12 981 428
Insats av strategisk betydelse:
Nej
Interventionstyp:
140
Land som berörs:
Sverige
NUTS-2 kod:
SE12
Program CCI:
2021SE05SFPR
Programområde:
A
Projektägare:
ESKILSTUNA KOMMUN
Projektägare organisationsnummer:
2120000357
Region:
Östra Mellansverige
Sekundärtema - Motverka barnfattigdom:
Nej
Specifikt mål:
A2A
Stödmottagare ort:
ESKILSTUNA
Stödmottagare postnr:
63186
Total projektbudget:
23 994 661
Unionens medfinansieringsgrad:
40%

De senaste åren har skolnärvaro minskat hos eleverna på Rinmangymnasiet i Eskilstuna. Vad som orsakar en minskad närvaro hos en elev är individuellt och anledningarna är ofta en sammansättning av flera olika faktorer som blir unik för varje enskild elev, vilket föranleder projektets val av ett individcentrerat arbetssätt. När konsekvenserna av minskad närvaro leder till försämrade studieresultat riskerar eleverna att inte uppnå en gymnasieexamen, vilket ger en stor otrygghet på dagens arbetsmarknad. Utan gymnasieexamen ökar risken för långvarig arbetslöshet och i förlängningen ett utanförskap med lidande för individen och ökade kostnader för samhället. Projektets mål är att utveckla, etablera och implementera en arbetsmodell för att främja ökad skolnärvaro, att uppnå ökad skolnärvaron för alla elever och att fler elever fullföljer sina studier och uppnår en gymnasieexamen. Skolans elevhälsoteam jobbar tillsammans med elevernas mentorer för att öka skolnärvaron men utifrån de senaste årens minskade skolnärvaro räcker de inte längre till. För att möta elevernas komplexa behov av stöd behöver elevhälsoteamet tillföras ny kunskap och kompletterande kompetenser. Utöver en utveckling av nya vetenskapligt beprövade arbetsmetoder som kan ge positiva effekter, även på lång sikt, kommer elevhälsoteamet att utökas med rollen elevcoach. Elevcoachen ska vara ett stöd för den enskilda eleven genom de aktiviteter och insatser som krävs för att eleven ska öka sin närvaro och uppnå sina studiemål.