Projekt
Projektet FUN Framtid (Främja Ungas Närvaro och Framtid) riktar sig till unga 13–16 år i Gävleborgs län. I problemanalysen som ligger till grund för projektet syns det tydligt att insatser behövs för att främja närvaro i skolan och öka andelen elever som blir behöriga till gymnasiet. Det finns ojämlikheter mellan olika grupper utifrån kön, födelseland och föräldrars utbildningsnivå och projektet ska bidra till att minska dessa skillnader. Insatser i grundskolan är även viktiga för att främja fullföljda gymnasiestudier som är en stark skyddsfaktor mot utanförskap.
Genom att ge elever tidiga och främjande insatser kan skolanknytningen stärkas. I projektets övergripande metod, insatspyramiden, tas det hänsyn till deltagarnas olika förutsättningar och behov i de riktade insatserna, vilket bidrar till förbättrad tillgänglighet, ökad jämställdhet och motverkar diskriminering. De universella insatserna i projektet bidrar bland annat till att deltagarna, oavsett bakgrund, får bättre förutsättningar till ökad självkännedom, att göra självständiga val och forma sin framtid. Projektet arbetar även för organisations- och strukturförändringar för att få till varaktiga förändringar som främjar elevers närvaro, hälsa och möjligheter till vidare studier. Projektet bedrivs på högstadieskolor i nio av länets kommuner under tre läsår. 1800 elever ska få ta del av insatser som bidrar till att de lämnar grundskolan med gymnasiebehörighet.