Projekt

Diarienummer:
24-048-S02
Namn:
Tillsammans för närvaro
Startdatum:
2025-09-01
Slutdatum:
2028-04-30
Antal deltagare:
60
Berörd fond:
ESF+
Beviljat ESF-stöd:
4 483 490
Insats av strategisk betydelse:
Nej
Interventionstyp:
140
Land som berörs:
Sverige
NUTS-2 kod:
SE22
Program CCI:
2021SE05SFPR
Programområde:
A
Projektägare:
OSBY KOMMUN
Projektägare organisationsnummer:
2120000902
Region:
Sydsverige
Sekundärtema - Motverka barnfattigdom:
Nej
Specifikt mål:
A2A
Stödmottagare ort:
OSBY
Stödmottagare postnr:
28380
Total projektbudget:
8 318 091
Unionens medfinansieringsgrad:
40%

Det huvudsakliga målet för projektet är att minska problematisk skolfrånvaro i Osby kommuns grundskolor genom att tidigt identifiera elever med skolfrånvaro eller risk för skolfrånvaro. Målsättningen är också att skapa en hållbar organisation och ett arbetssätt med målgruppen som främjar skolnärvaron och som blir implementerade i de båda förvaltningarnas ordinarie arbetssätt. Projektet syftar till att förebygga studieavbrott och säkerställa att så många ungdomar som möjligt får en tillgänglig skola och kan avsluta grundskolan med gymnasiebehörighet, vilket i sin tur ökar deras möjligheter till ett inkluderande och hållbart arbetsliv. Syftet är att ge elever som deltar i projektet bättre förutsättningar att lyckas i skolan och må bättre. Projektet planeras genomföras under perioden 2025-09-01- 2028-04-30. Utifrån kartläggning inför projektansökan har det visat sig att Osby kommun har sämre skolresultat och högre skolfrånvaro jämförelsevis med riket både för flickor och pojkar i grundskola och gymnasium. Den problematiska skolfrånvaron har flera anledningar kopplade till individ, sociala och organisatoriska orsaker. Konsekvensen av problematisk skolfrånvaro leder till lägre kunskapsnivåer, långvarigt utanförskap, psykisk ohälsa, ökning av socioekonomiska klyfter och minskad jämlikhet utifrån kön, funktionsnedsättning och härkomst. Majoriteten av eleverna med hög frånvaro i Osby kommun har "medicinsk/psykologisk" orsak. Det är elever med neuropsykiatriska diagnoser, med föräldrar som behöver stöd, har psykisk ohälsa, eller/och elever med psykisk ohälsa. Unga som lider av psykisk ohälsa i kombination med skolavhopp löper större risk att hamna i utanförskap och behöver tidiga insatser för att förebygga detta. För att främja ökad skolnärvaro och förebygga problematisk skolfrånvaro är det viktigt att skola, elevhälsa och socialtjänst samarbetar och agerar tidigt. När elever har tillfrågats inför projektansökan anger de att orsakerna är skolrelaterat, att man inte känner sig trygg i skolan och saknar förtroende för de vuxna som finns i skolan samt att lärmiljön inte är anpassad. Det kan också handla om att man är utsatt för mobbing och har svårt med den sociala aspekten av skolan. Orsakerna ska inte heller ses som "öar" utan samspelar med varandra, och påverkar varandra. I arbetet med skolnärvaro behöver elevens hela situation finnas med, både familjesituation och fritiden. Tillfrågade elever i Osby har också uppgett just fritid, (både mellan lektioner och innan & efter skoltid) som något de tänker gör att man vill gå till skolan och förbättrar måendet. Projektets övergripande mål är att minska problematisk skolfrånvaro i Osby kommuns grundskolor. Projektets delmål är: •Ökad skolnärvaro för elever i riskzonen för problematisk skolfrånvaro (med mer än 20% skolfrånvaro) •Att 75% av målgruppen tar ett närmare steg till högre skolnärvaro •Testa nya insatser för elever med problematisk frånvaro för att öka skolnärvaron •Utveckla, etablera och implementera ett samarbete mellan skola och socialtjänst i arbetet med unga som har eller riskerar få problematisk skolfrånvaro •Genomföra kunskapshöjande insatser till personal som möter målgruppen

Projektet ska sträva efter att förbättra organisationen och samverkan mellan skola och socialtjänst med fokus på att möta individens behov. I kartläggningen inför projektet har det framkommit att personalen upplever brister i samverkan mellan professioner/ förvaltningar som stärker elevernas förutsättningar att fullfölja utbildningen. Det saknas forum och organisering för samarbete.

Under projektets gång kommer olika metoder och arbetssätt testas och utvärderas då målgruppen har individuella behov och för att möta dessa krävs flexibilitet och lösningsfokus för att nå resultat och ökad skolnärvaro. Insatserna ska vara individanpassade för att främja jämlikhet och minska risk för diskriminering. Teamet som ska arbeta i projektet, pedagog, socionom och fritidsledare/ socialpedagog, kommer till exempel att arbeta med individuella samtal med grundläggande samtalsmetodik samt motiverande samtal med eleverna, stöd och handledning till skolornas befintliga organisation och personal samt samarbete och stöd för vårdnadshavare. Kartläggning av elevens grundorsaker till skolfrånvaro kommer att göras och därefter planeras det in individuella insatser för eleven. Insatserna kommer att handla om stöd i skolsituationen till exempel att någon som eleven har förtroende för finns tillgänglig på rasterna, stöd i studiemetoder och anpassad lärmiljö. Det kommer att finnas samtalsstöd av socionom och stöd från fritidsledare med fritidsaktiviteter. Fritidspersonalen förväntas också ha samarbete med fritidsgårdar, annan kultur- och fritidsverksamhet för att öka möjlighet till aktiviteter som eleverna tycker är roliga, samt kan göra tillsammans med andra. Aktiviteten bidrar till att skapa fler forum där det både finns en trygg vuxen tillgänglig, och möjlighet att träffa andra elever. Teamet ska arbeta för att utveckla gemensamma förhållningssätt på skolan för att främja jämlikhet, tillgänglighet och motverka diskrimineringsgrunderna. Lärarna har en central roll för att främja skolnärvaro. I projektet ska det även genomföras gemensamma kompetenshöjningar för medarbetare i Barn- och utbildningsförvaltningen och Arbete- och välfärdsförvaltningen. Målsättningen med projektet är att skapa en hållbar organisation och ett arbetssätt med målgruppen som främjar skolnärvaron och som blir implementerade i de båda förvaltningarnas ordinarie arbetssätt.