Projekt

Diarienummer:
24-039-S02
Namn:
Språngbrädan – Vägen till arbete
Startdatum:
2025-09-01
Slutdatum:
2028-08-31
Antal deltagare:
140
Berörd fond:
ESF+
Beviljat ESF-stöd:
9 535 680
Insats av strategisk betydelse:
Nej
Interventionstyp:
140
Land som berörs:
Sverige
NUTS-2 kod:
SE23
Program CCI:
2021SE05SFPR
Programområde:
A
Projektägare:
ABF HALLAND
Projektägare organisationsnummer:
8496003669
Region:
Västsverige
Sekundärtema - Motverka barnfattigdom:
Nej
Specifikt mål:
A2A
Stödmottagare ort:
VARBERG
Stödmottagare postnr:
43240
Total projektbudget:
17 750 434
Unionens medfinansieringsgrad:
40%

Många invandrade kvinnor och män möter stora hinder i sin etablering på arbetsmarknaden, vilket leder till ekonomisk osäkerhet och socialt utanförskap. En av de främsta orsakerna är begränsade språkkunskaper och låg litteracitet, vilket försvårar både vardagsliv och arbetsliv. Svårigheter att läsa, skriva och tolka skriftlig information gör det utmanande att fylla i formulär, förstå myndighetsbrev eller använda digitala tjänster. Samtidigt är det gängse utbildningssystemet inte tillräckligt anpassat för målgruppen. Individanpassade insatser, praktiskt lärande och alternativa utbildningsmodeller behövs, särskilt för äldre individer och de som har svårt att klara SFI.

Utöver språkliga hinder spelar även kulturella och sociala normer en stor roll. Traditionella könsroller kan begränsa kvinnors möjligheter att delta i arbetslivet, medan män som förlorar sin traditionella försörjarroll kan uppleva en försvagad självkänsla. Bristande nätverk och arbetslivserfarenhet försvårar dessutom etableringen på arbetsmarknaden. Många saknar tidigare erfarenhet av den svenska arbetsmarknaden och har inte de informella kontakter som ofta är avgörande för att få ett jobb.

En annan utmaning är den digitala klyftan, där bristande digital kompetens gör det svårt att söka arbete, använda e-tjänster och navigera i samhället. Samtidigt upplever många diskriminering och att deras tidigare yrkeserfarenhet inte erkänns, vilket leder till att de fastnar i arbetslöshet eller osäkra anställningar. Systemglapp och svårigheter i myndighetskontakter skapar ytterligare hinder. Sekretess, byråkratiska processer och brist på samordning gör att individer riskerar att hamna mellan olika insatser utan långsiktigt stöd. Det handlar inte bara om språk utan också om en bristande kunskap om arbetslivets krav, jämlikhet, jämställdhet och demokratiska processer, vilket påverkar deltagarnas anställningsbarhet.

Projektets mål Projektets primära mål är att deltagarna ska närma sig arbetsmarknaden och på sikt bli självförsörjande. Genom en kombination av språkinlärning, coaching, mentorskap, digital kompetensutveckling och praktiskt lärande ska deltagarna få de verktyg som krävs för att kunna få arbete, påbörja en utbildning eller på annat sätt stärka sin anställningsbarhet. Förväntade resultat på individnivå 1.Förbättrade språkkunskaper – Deltagarna ska utveckla sina svenska språkkunskaper och kunna använda språket i vardagliga och arbetsrelaterade situationer. 2.Grundläggande digitala färdigheter – Deltagarna ska kunna hantera digitala verktyg som krävs för att söka arbete och delta i arbetslivet. 3.Stärkt självkänsla och självförtroende – Genom coaching och stöd ska deltagarna känna sig tryggare i sin förmåga att ta initiativ till arbete och utbildning. 4.Ökad förståelse för arbetsmarknaden och svenska samhällsnormer – Deltagarna ska få kunskap om arbetsvillkor, jämställdhet och arbetslivets krav. 5.Vidgade nätverk och social integration – Genom kontaktskapande aktiviteter och praktik ska deltagarna bygga nya relationer som kan leda till anställning eller andra möjligheter på arbetsmarknaden. Genom att skapa trygga och inkluderande miljöer där individer får stöd utifrån sina egna förutsättningar kan projektet bidra till en mer jämlik arbetsmarknad och ge fler möjligheten att bli självförsörjande, självständiga och delaktiga i samhället.