25-005-S01 - Vi ses i skolan- Närvarolyftet i Kramfors
Kramfors kommun står inför stora utmaningar kopplade till problematisk skolfrånvaro, trots tidigare insatser som handlingsplaner, anställning av socialpedagoger och samverkan med externa aktörer. En omfattande kartläggning under 2024 visar att problemet främst ligger i bristande genomslag i det praktiska arbetet – inte i avsaknad av ambition. Projektet "Vi ses i skolan – Närvarolyftet i Kramfors" syftar till att skapa ett mer systematiskt, likvärdigt och relationellt närvaroarbete på skolorna. Fokus ligger på att omsätta befintliga rutiner i praktiken genom tydlig processledning, kompetenshöjning och stärkt elev- och föräldradelaktighet. Projektet bygger på beprövade metoder som relationskartläggningar, screening av tidiga tecken och lokal implementeringsstöd i form av projektgrupper på skolorna. Målgruppen är elever i riskzonen för frånvaro, deras vårdnadshavare samt skolpersonal. Projektet möter deras behov genom tidig upptäckt, förbättrad kommunikation, tydliga återgångsplaner och ökad trygghet. Kompetensutveckling för personal och stärkt samverkan med socialtjänst och hälso- och sjukvård är centrala delar. Projektet har tydliga mätbara mål, där samtliga skolor ska genomföra strukturerade aktiviteter såsom uppföljning av frånvarodata, relationskartläggningar och screening. Tre pilotskolor startar implementeringen under 2025–2026. Projektet utvärderas löpande och målet är att utveckla hållbara arbetssätt som kan skalas upp till fler skolor i kommunen. Genom Närvarolyftet stärker Kramfors sin förmåga att agera tidigt, professionellt och relationellt – så att fler elever får en trygg, meningsfull och sammanhållen skolgång.