25-018-S02 - Värmland Vägleder

Diarienummer:
25-018-S02
Fond:
ESF+
Projektägare:
KARLSTADS KOMMUN
Projektägare org.nr.:
2120001850
Specifikt mål:
A2B
Total projektbudget:
21 223 260
Beviljat ESF-stöd:
12 711 785
Planerat antal deltagare:
700
Projektperiod:
2026-01-12 - 2028-02-11
Startdatum:
2026-01-12
Slutdatum:
2028-02-11
Programperiod:
2021-2027
Programområde:
A
Interventionstyp:
140
Unionens medfinansieringsgrad:
60%
Stödmottagarens postnummer:
65184
Stödmottagarens ort:
KARLSTAD
Stödmottagarens land:
Sverige
Program CCI:
2021SE05SFPR
Sekundärtema - Motverka barnfattigdom:
Nej
Insats av strategisk betydelse:
Nej
NUTS-2 kod:
SE31

Att genomföra sina studier i ungdomsåren och välja samt slutföra en gymnasieutbildning som efterfrågas av arbetsmarknaden är en viktig del för att inte riskera långtidsarbetslöshet. Tidiga åtgärder för att unga ska fullfölja sin skolgång kommer minska samhällskostnaderna. Utbildning och utbildningsnivå är en viktig
förutsättning för regional attraktivitet, utveckling och tillväxt.

I projektet "Värmland Vägleder" samverkar skolor och näringslivsenheter i fem kommuner i Värmland (Arvika, Grums, Karlstad, Säffle och Torsby) samt Teknikcollege, Vård- och omsorgscollege och Byggföretagen Värmland.

Målgruppen för projektet är barn och unga 13 – 16 år. Projektets mål är att fler elever ska få ökad kunskap om normer som påverkar studie- och yrkesval, samt stärka deras förmågor och ge större möjligheter att göra medvetna individuella val av gymnasieutbildning som leder till vidare studier eller arbete. Projektet syftar också till att stärka elevers framtidstro och motivation för studier och arbetsliv. Ytterligare mål i projektet är att förbättra samverkan mellan skola, näringslivsenheter, deltagande branscher och andra samverkansaktörer som är viktiga för utvecklandet av främjande, förebyggande och åtgärdande insatser i studie- och yrkesvägledningen.

Insatser i projektet är t.ex. arbetslivskunskap, inspirationsrum för yrken (ex, teknikinspirationsrum), skuggning på gymnasieprogram, aktiviteter som kartlägger och stärker ungas mjuka kompetenser, inspirations- och förebildsaktiviteter, rastaktiviteter som innehåller studie- och yrkesvägledning, branschprao, framtidsquiz, yrkesförebilder, aktiviteter som synliggör förväntningar i arbetslivet och ger förberedelser inför prao och feriejobb, digital handledarutbildning till arbetsgivare för att öka mottagarkapacitet vid prao, praktik och feriejobb, digitaliserade verktyg som riktas till vårdnadshavare för att öka deras möjligheter att stötta sina barn i vägledning mot studier och yrken, utveckla material som synliggör yrken utifrån ett normkritiskt perspektiv samt testa redan befintliga material, ex. Fördomslådan, inspirationsföreläsningar samt handledning (ex. på temat NPF och interkultur) till arbetsgivare för få en förbättrad och inkluderande mottagarkapacitet.

Hjälpte informationen dig?

Ja
Nej
Tack för din feedback!