25-030-S04 - Vägledning i Branschkunskap, Etablering & Studier

Diarienummer:
25-030-S04
Namn:
Vägledning i Branschkunskap, Etablering & Studier
Startdatum:
2026-03-01
Slutdatum:
2029-02-28
Antal deltagare:
3000
Berörd fond:
ESF+
Beviljat ESF-stöd:
7 562 725
Insats av strategisk betydelse:
Nej
Interventionstyp:
140
Land som berörs:
Sverige
NUTS-2 kod:
SE12
Program CCI:
2021SE05SFPR
Programområde:
A
Projektägare:
Competence Sverige ekonomisk förening
Projektägare organisationsnummer:
7696064646
Region:
Östra Mellansverige
Sekundärtema - Motverka barnfattigdom:
Nej
Specifikt mål:
A2A
Stödmottagare ort:
VÄSTERÅS
Stödmottagare postnr:
72215
Total projektbudget:
14 004 365
Unionens medfinansieringsgrad:
40%

Problemformulering I Västmanland har ungdomar svårt att etablera sig på arbetsmarknaden, vilket skapar både en kompetensbrist i näringslivet och ökar risken för arbetslöshet och utanförskap. Problemet beror på flera faktorer. Många unga har bristande kunskap om arbetsmarknaden och hur olika utbildningsvägar leder till jobb. Det finns också en utbredd skepsis mot yrkesprogram, samtidigt som en stor andel elever väljer högskoleförberedande program utan att sedan studera vidare, vilket försvårar inträdet på arbetsmarknaden. Dessutom fortsätter könsstereotypa studie- och yrkesval att prägla ungdomars val, vilket leder till en obalanserad arbetsmarknad. Slutligen är samverkan mellan skolor, arbetsgivare och utbildningsanordnare otillräcklig, vilket gör det svårt att säkerställa en långsiktig kompetensförsörjning.

Projektmål Projektet syftar till att stärka ungas kunskap och motivation kring studie- och yrkesval genom att tydligare koppla utbildning till arbetsmarknadens behov. Projektets mål är: - Ökad kunskap om var jobben finns och vilka utbildningar som leder dit - Ökad studiemotivation - Minskat antal avhopp från gymnasieutbildningar - Ökat söktryck till yrkesprogram i allmänhet och specifika yrkesprogram i synnerhet - Öka antal gymnasieelever från högskoleförberedande program som söker en eftergymnasial utbildning inom 3 år - Ökad samverkan mellan utbildningsanordnare samt mellan utbildning och arbetsliv

Metoder och tillvägagångssätt För att uppnå dessa mål används en rad metoder och aktiviteter, bland annat:

- Studiebesök och branschföreläsningar – Elever får en verklighetsnära inblick i olika branscher och yrken genom arbetsplatsbesök och inspirerande föreläsningar. - Young-to-Young-metoden – Gymnasieelever och studenter fungerar som förebilder för yngre elever och delar med sig av sina erfarenheter, vilket skapar motivation och ökad kunskap om olika utbildningsvägar. - AMK-metoden (Arbetsmarknadskunskap) – En pedagogisk metod som syftar till att förändra ungas attityd till utbildning och yrkesliv. - Bransch- och utbildningsmässor – Genom att samla utbildningsanordnare och arbetsgivare på ett och samma ställe tydliggörs kopplingen mellan utbildning och arbetsliv. - Ambassadörsprogram – Yrkesverksamma, studenter och gymnasieelever utbildas till ambassadörer för att inspirera och motivera unga i deras studie- och yrkesval. - Samverkansmodellen – En strukturerad metod för att skapa långsiktigt hållbar samverkan mellan skola, arbetsliv och utbildningsanordnare.

Projektet kommer att utvärderas löpande genom uppföljning av elevernas kunskapsutveckling, motivation och utbildningsval, samt genom kvalitativa intervjuer med skolpersonal och arbetsgivare.

Hjälpte informationen dig?

Ja
Nej
Tack för din feedback!