Projekt

Diarienummer:
24-016-S02
Namn:
Transformativ teknik och Digitalt lärande på SU
Startdatum:
2025-02-01
Slutdatum:
2028-01-31
Antal deltagare:
11100
Berörd fond:
ESF+
Beviljat ESF-stöd:
26 375 173
Insats av strategisk betydelse:
Nej
Interventionstyp:
141
Land som berörs:
Sverige
NUTS-2 kod:
SE23
Program CCI:
2021SE05SFPR
Programområde:
A
Projektägare:
VÄSTRA GÖTALANDSREGIONEN
Projektägare organisationsnummer:
2321000131
Region:
Västsverige
Sekundärtema - Motverka barnfattigdom:
Nej
Specifikt mål:
A1A
Stödmottagare ort:
VÄNERSBORG
Stödmottagare postnr:
46280
Total projektbudget:
48 859 813
Unionens medfinansieringsgrad:
40%

I takt med samhället snabba digitalisering blir digital kompetens en alltmer kritisk faktor inom alla sektorer, inklusive hälso-och sjukvården. På organisationsnivå är tillräcklig digital kompetens hos medarbetarna en förutsättning för den digitala omställningen. På individnivå begränsar bristen på digitala färdigheter medarbetarnas möjligheter till professionell utveckling och riskerar försvaga deras ställning på arbetsmarknaden. Medarbetare i vården, oavsett genus, ålder, etnicitet eller funktionsförmåga, behöver därför erbjudas likvärdiga möjligheter till att utveckla sin digitala kompetens. Som universitetssjukhus spelar Sahlgrenska en viktig roll i att utveckla nya behandlingsmetoder och medicinska tekniker, samt i att utbilda framtidens vårdpersonal. Sjukhuset medarbetare behöver ha förmåga och ges förutsättningar för att kunna ta till sig och förstå möjligheterna med ny transformativ teknik. Detta för att kunna vara delaktiga i att driva utvecklingen av framtidens vård.

Automatisering och nya digitala verktyg innebär betydande förändringar för yrkesgrupper med administrativa arbetsuppgifter inom vård och systemförvaltning/IT. För att hantera dessa förändringar behöver dessa yrkesgrupper utveckla ny kunskap och nya färdigheter för att kunna möta framtida administrativa behov inom vården. På individnivå handlar det om att rusta medarbetare för nya och förändrade yrkesroller och en förändrad arbetsmarknad. För Sahlgrenska Universitetssjukhuset som organisation är det en kritisk fråga för framtida kompetensförsörjning samt för att stärka organisationens omställningsförmåga.

Målsättningen med projektet är att stärka både den enskilda medarbetarens digitala kompetens och organisationens förmåga att möta de förändringar som digitaliseringen medför, genom att:

Öka medarbetarnas digitala kompetens, oberoende av yrke, arbetssituation och individuella förutsättningar.

Förbereda medarbetare för nya och förändrade yrkesroller och stärka individens anställningsbarhet samt organisationens omställningsförmåga.

Skapa förutsättningar för hållbar kompetensutveckling i digital kompetens under hela yrkeslivet.

För att lyckas med detta behövs nya innovativa former för kontinuerlig kompetensutveckling som kan möta utmaningar som tidsbrist i verksamheten och hög förändringstakt i den digitala utvecklingen. Projektet kommer ta fram en kompetensutvecklingsmodell för digital kompetens som stödjer ett individanpassat lärande i en digital lärmiljö och inkluderar metoder som mikrolärande och socialt lärande. Modellen omfattar också praktiska aktiviteter, som workshops och teknikdemonstrationer, som syftar till stimulera användningen av ny transformativ teknik. För att möjliggöra målgrupp- och individanpassning för den mångfasetterade målgrupp som sjukhusets medarbetare utgör, kommer lärmiljön kompletteras med en AI-assisterad chatbot. Chatboten kommer göra det möjligt för medarbetarna att få individanpassade rekommendationer på utbildningsinnehåll. Kompetensutvecklingsmodellen kommer också stödja flexibilitet och korta ledtider i utbildningsproduktionen.