25-023-S06 - TAVA - Tillgänglig & anpassad validering för alla
TAVA syftar till att underlätta inträdet på arbetsmarknaden för två målgrupper som idag har svårt att etablera sig: unga utan formella meriter och vuxna som står långt från arbetsmarknaden, till exempel på grund av utländsk bakgrund, avsaknad av gymnasieutbildning eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. För dessa grupper är steget till reguljär arbetsmarknad ofta för stort och de delar behovet av en metod som synliggör och erkänner deras kompetens på ett tillgängligt sätt. Idag saknas nationella metoder för att validera kompetenser på instegsnivå, vilket för att många inte får möjligheten att visa vad de faktiskt kan.
Kärnan i projektet är att vidareutveckla och kvalitetssäkra en valideringsmodell på instegsnivå, som redan har visat goda resultat i TalangAkademins tidigare ESF-projekt InstegsAkademin samt befintliga verksamhet. Modellen bygger på att deltagarna stegvis får möjlighet att synliggöra sina generella och yrkesspecifika kompetenser på praktik eller arbetsplats genom förberedelser och praktiskt utförande. Valideringen är formativ och individanpassad, vilket innebär att deltagarna får stöd och återkoppling under hela processen.
Projektet utvecklar och tillgänglighetsanpassar valideringsmaterialet, bland annat genom lätt svenska, översättningar till olika språk samt erbjuder förberedande lärandeinsatser. Handledarstöd ges till arbetsgivare och praktikplatser för att skapa en inkluderande och trygg miljö för deltagarna såväl som arbetsgivarna.
Genom att sprida och implementera modellen hos projektets partners och andra aktörer, och genom att arbeta nära arbetsgivare för att säkerställa arbetsmarknadsrelevans, skapar projektet en tydlig förflyttning mot arbetsmarknaden för målgruppen. Målet är att fler unga och vuxna ska kunna få sina kompetenser erkända, stärka sitt självförtroende och ta nästa steg mot arbete eller vidare studier och på så sätt samtidigt ge arbetsgivare bättre möjligheter att ta tillvara på outnyttjad kompetens.