Projekt
Projektet syftar till att stärka studie- och yrkesvägledningen i Västmanlands grundskolor genom att kompetensutveckla skolpersonal och förbättra samverkan mellan skola och arbetsliv. Detta ska göras genom att integrera vägledningsperspektivet i hela skolans verksamhet och säkerställa att elever får en mer strukturerad och inkluderande vägledning inför sina studie- och yrkesval.
Bakgrunden till projektet är de utmaningar som identifierats i både nationella och regionala studier, där bristande vägledning bidrar till felval, studieavbrott och en sämre matchning mellan utbildning och arbetsmarknad. Projektet adresserar även könsbundna utbildningsval och den ojämlika tillgången till studie- och yrkesvägledning.
Projektet kommer att erbjuda kompetensutveckling till skolpersonal, inklusive lärare, rektorer och studie- och yrkesvägledare, för att ge dem verktyg att bättre integrera vägledning i undervisningen. Vidare kommer strukturer för samverkan mellan skola och arbetsliv att utvecklas, där arbetsgivare och näringslivet involveras för att skapa en bättre koppling mellan utbildning och kompetensförsörjning. Projektet har en bred ansats och målet är att nå hela styrkedjan från styrning och ledning till de som arbetar på individnivå. Detta för att möjliggöra vägledning som hela skolans ansvar och för att bygga långsiktighet bortom projekttiden.
Projektets förväntade resultat är ökad kompetens hos skolpersonal, en mer sammanhållen och systematisk vägledning på skolorna, samt en stärkt samverkan mellan skola och arbetsliv. På lång sikt förväntas detta bidra till en mer välfungerande arbetsmarknad, minskad arbetslöshet och en mer jämställd utbildnings- och yrkesstruktur i Västmanland.
Projektet är initierat av Region Västmanland i samverkan med Regionens politiska samverkansgrupp kompetensförsörjning och Västmanlands kompetensråd. I projektet kommer sju av länets tio kommuner att ingå.