25-040-S01 - SAO-jobb
SAO-jobb
Ungdomar i socialt utsatta områden har inte samma möjlighet att tillskansa sig kunskap om arbetslivet, arbetslivserfarenhet och nätverk i arbetslivet som ungdomar med starkare socioekonomisk ställning, och det saknas etablerade och effektiva metoder för att tidigt stärka ställningen hos ungdomar från socialt utsatta områden på den svenska arbetsmarknaden.
Projektet syftar till att utveckla metoden SAO-jobb för att stärka ställningen hos ungdomar från socialt utsatta områden på den svenska arbetsmarknaden. Projektet syftar också till att skala upp och testa SAO-jobb bland fler ungdomar och i fler skolor i socialt utsatta områden i olika delar av Sverige. Därtill syftar projektet till att ta fram en modell för långsiktig fortlevnad och fortsatt utveckling av metoden SAO-jobb.
SAO-jobb står för studiemotiverande arbetslivsorientering och är en utveckling av grundskolans PRAO där eleverna istället för två veckors praktiserande arbetar två timmar i veckan under ett år tid och erhåller lön för arbetet. Genom SAO-jobb får ungdomarna kompetensutveckling till nytta för arbetslivet, arbetslivserfarenheter och ett utökat nätverk på arbetsmarknaden. SAO-jobbet är knutet till att eleven har en fortsatt hög eller ökande skolnärvaro och metoden SAO-jobb väntas därför också bidra till en ökad skolnärvaro.
Metoden SAO-jobb bygger på en nära samverkan mellan Nästa generation Sverige (NGS), ungdomarna, kommunen, skolan och näringslivet med tydliga roller för de olika parterna. Arbetsgivare i privat och kommunal sektor anställer och handleder ungdomarna samt betalar ut lön direkt till ungdomen. Kommunen ansvarar för att välja ut skola där metoden SAO-jobb ska implementeras och är tillsammans med skolan ansvarig för implementeringen. NGS och kommunen ansvarar för att rekrytera företag som vill erbjuda SAO-jobb. NGS ansvarar för att utbilda och stödja såväl kommuner som företag i implementeringen av SAO-jobb. NGS ansvarar också för att ta fram och utveckla metod och material för kompetensutveckling.