Projekt
Kortutbildade unga vuxna har mycket sämre förutsättningar att etablera sig på arbetsmarknaden än jämnåriga med längre utbildningar. Oavslutade studier eller kort utbildning är en stor riskfaktor för långtidsarbetslöshet, kriminalitet, missbruk, bidragsberoende, utanförskap och försämrad hälsa, speciellt för de elever som aldrig påbörjat eller hoppat av gymnasiet och varken arbetar eller studerar. Förutom personligt lidande medför utanförskap stora kostnader för samhället.
I Skellefteå har man arbetat med att försöka förhindra detta på flera sätt. TExAS Studiecenter som Skellefteå kommun driver tillsammans med Urkraft är ett sådant exempel. Studiecentret har som syfte att stötta personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer och psykisk ohälsa att få tillgång till och kunna fullfölja studier på gymnasiet, VUX, folkhögskola eller högskola/universitet.
Ofta har lärare och rektorer blivit varse om problematisk skolfrånvaro redan i grundskolan och det som skulle kunna komplettera befintliga verksamheter i Skellefteå är framför allt att fler tidiga insatser behöver utvecklas för att minska problematisk skolfrånvaro i grundskolan.
Vi har i ett pilotprojekt (Ready Steady) testat om metoden Supported Education som används på TExAS Studiecenter kan vara ett arbetssätt som också fungerar på yngre elever i grundskolan för att komma tillrätta med problematisk skolfrånvaro och minska risken för framtida skolavhopp. Projektet har involverat några grundskolor i Skellefteå med goda resultat.
Med detta projekt, Ready Steady Go inom PO D vill vi nu ta vidare dessa resultat och bygga kapacitet för att stärka skolans aktörer att arbeta med uppbyggnad av en lokal struktur genom att involvera fler grundskolor samt samverka mellan samhällssektorer och branscher för att jobba mer effektivt med dessa utmaningar.