Projekt
Problematisk skolfrånvaro är en allvarlig utmaning som innebär ett stort lidande för den som drabbas, för familjen och andra närstående individer. Skolfrånvaro är ett hinder för likvärdigheten och leder till psykisk och fysisk ohälsa. Hur omfattningen av problemet ser ut är dock svår att uppskatta, men färska siffror från Lunds kommun gör gällande att frånvaron alltjämt är utbredd, och även om den totala frånvaron har minskat något så har antalet elever med riktigt hög frånvaro ökat.
Med utgångspunkt i en förstudie som genomfördes under våren 2024 syftar projektet till att arbeta med insatser inom skolsocialt stöd för att minska den problematiska skolfrånvaron hos elever i grundskolan och öka gymnasiebehörigheten och därmed på sikt förbättra ungdomarnas ställning på arbetsmarknaden. Projektet syftar till att utveckla metoder och arbetssätt i bred samverkan, kompetensutveckla personal, skapa samsyn kring problematisk skolfrånvaro och lägga grunden för ett effektivt system för att uppmärksamma riskfaktorer och möjliggöra att insatser sätts in i rätt tid.
I projektet bildas ett förvaltningsövergripande skolsocialt stöd i Lunds kommun med kompetens inom pedagogik, familjebehandling och projektledning. De primära aktörerna i projektet är Barn- och skolförvaltningen, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen samt Kommunkontorets enhet för Social hållbarhet. Detta stöd kommer att arbeta med individuella insatser för elever som riskerar eller har börjat hamna i problematisk skolfrånvaro till ett urval av 7-8 skolor i Lunds kommun, och med insatser av konsultativ karaktär till andra skolor i kommunen. Stödet kommer att kartlägga elevers situation, och göra en plan för hur man ska minska elevens problematiska skolfrånvaro, med stort fokus på elevens delaktighet och inflytande i beslut om insatser.
Föräldrar är en sekundär, men viktig målgrupp i projektet, och parallellt med det individuella skolsociala stödet kommer projektet att tillhandahålla stöd i grupp till föräldrar till barn med problematisk skolfrånvaro utifrån metodiken ABC tonår. Vidare är målgruppsanalys en central del i projektet och upplevelser hos såväl primära som sekundära målgrupper kommer att analyseras genom fokusgrupper och användning av ett digitalt verktyg.
Slutligen är en viktig del av är att sprida kunskap vidare. Genom att anordna möten med Region Skåne och med kommuner i Skåne och Blekinge kommer fokus att ligga på att beakta både utbildnings- och hälsoaspekter av elevers situation, samt att dela framgångsrika metoder och strategier. Under projektets sista år planeras en avslutande konferens för att presentera resultaten och göra en nationell utblick.
Projektet är högt prioriterat i Lunds kommun, som har en kommunövergripande överenskommelse om att samverka kring problematisk skolfrånvaro. Detta område är ett av tre prioriterade i kommunen, och genom projektet tar Lund nästa steg i arbetet och utökar samverkan med regionala aktörer. På längre sikt kan det centrala skolsociala stödet som byggs upp i projektet skalas upp till att gagna alla skolor och elever i behov i Lund, med ambitionen att skapa en modell som kan utgöra inspiration för andra kommuner i landet.