Projekt
Linköpings kommuns vård och omsorg står inför omfattande utmaningar i relation till demografi, omställningen till En god och nära vård (nationell reform), kompetensförsörjning samt förändrade kompetenskrav. Nya yrkesroller och arbetssätt samt språkfrämjande arbetsplatser ses som en väg att möta dessa utmaningar, men utgör i sig själv en utmaning som kommer att innebära en stor omställning för kommunal äldreomsorg.
Denna förändring innebär att befintliga arbetssätt behöver utvecklas för alla medarbetare. Förståelse för nya yrkesroller och arbetssätt behövs på alla nivåer i organisationen. Uppgiftdifferentiering behöver genomföras på samtliga arbetsplatser för att tydliggöra skillnaden mellan arbetsuppgifter inom vård- och omsorgsnära arbete och serviceuppgifter. Genom arbetet med differentiering får vi underlag för de centrala kompetensområdena inom service och kan utforma en utbildningsprocess inom service för äldreomsorgen.
För att lyckas med uppgiftsdiffentifieringen behöver verksamheten analysera och anpassa uppdelningen efter de förutsättningar och resurser som finns i respektive verksamhet. Vi har också sett att det krävs stöd vid införande av nya arbetssätt inom vård- och omsorgsverksamheter och att implementering av nya roller och uppgiftsdifferentiering tar tid i anspråk samt kräver kompetensutveckling för samtliga medarbetare inom verksamheten.
Implementeringen av de nya arbetssätten och yrkesrollerna inom service förväntas på längre sikt möjliggöra omställning för individer som exempelvis inte längre kan arbeta med vård- och omsorgsnära arbetsuppgifter av personliga skäl, men även skapa bättre förutsättningar för individer som till stor del står långt från reguljär anställning.
Alla ska ha möjlighet att delta utifrån sina förutsättningar i detta projekt utifrån en redan beprövad modell i Linköpings kommun, kallad “Kompetenskedjan". Projektets målsättning är att ta tillvara på det resultat i slutrapporten efter genomförd ESF-finansierad förstudie “Kompetensförsörjning genom skuggning" i Linköpings kommun. Modellen har testats i en pilot inom hemtjänst och vårdboende och ska nu implementeras i hela äldreomsorgen.
I förstudien har det synliggjorts att det inom ramen för kompetenskedjan i Linköpings kommun bör finnas två olika roller som utför servicetjänster: serviceassistenter och servicebiträden. En deltagare som befinner sig i en arbetsmarknadspolitisk insats tituleras som serviceassistent, där målsättningen är att förberedas och handledas till rollen som servicebiträde.
Det konstateras även vidare i slutrapporten att det saknas en strukturerad kompetensutvecklingsprocess inom service, vilket behöver tas fram samt riktas mot både reguljärt anställda medarbetare och individer med arbetsmarknadsanställning. En viktig och avgörande faktor kring den språkliga kompetensutvecklingen är samverkan mellan Integrations- och arbetsmarknadsförvaltningen, IAF och stöd till verksamheten (chefer) i form av samordnade resurser med kompetens inom exempelvis språkstödjande arbetsplatser.
Projektet “Nya roller i kompetenskedjan" kommer att genomföra workshops på varje arbetsplats med fokus på uppgiftsdifferentiering och implementering av nya yrkesroller. Projektet kommer även att erbjuda kompetensutveckling inom förändrade arbetssätt och språkfrämjande arbetsplatser för att främja det livslånga lärandet där individens och verksamhetens utveckling går hand i hand.
Vidare ska en utbildningsprocess och kompetensutvecklingsaktiviteter utformas inom service utifrån centrala kompetensområden. Detta sker tillsammans med vuxenutbildningsanordnare och Evikomp och kan vid sidan av projektet resultera i att utbildningsinsatser inom service successivt kan påbörjas under projekttiden för vissa individer.
Kompetensutvecklingsinsatserna kommer att ske genom både fysiska utbildningar/workshops på arbetsplatsen, eller i kurslokal, och genom digital utbildning. Inom projektet “Nya roller inom kompetenskedjan", kommer de horisontella principerna integreras i genomförandet och alla ska ha möjlighet att delta.