Projekt

Diarienummer:
24-023-S12
Namn:
Närvaroteamet - Vellinge kommun
Startdatum:
2025-01-01
Slutdatum:
2027-12-31
Antal deltagare:
150
Berörd fond:
ESF+
Beviljat ESF-stöd:
13 310 421
Insats av strategisk betydelse:
Nej
Interventionstyp:
140
Land som berörs:
Sverige
NUTS-2 kod:
SE22
Program CCI:
2021SE05SFPR
Programområde:
A
Projektägare:
VELLINGE KOMMUN
Projektägare organisationsnummer:
2120001033
Region:
Sydsverige
Sekundärtema - Motverka barnfattigdom:
Nej
Specifikt mål:
A2A
Stödmottagare ort:
VELLINGE
Stödmottagare postnr:
23581
Total projektbudget:
24 684 811
Unionens medfinansieringsgrad:
40%

Projekt Närvaroteamet - Vellinge kommun planeras att genomföras under perioden 1 januari 2025 till 31 december 2027. Projektets huvudsyfte är att minska problematisk skolfrånvaro för elever i Vellinge kommun i åldern 13–19 år. Projektet grundar sig i en genomförd förstudie som påvisat att komplexiteten kring problematisk skolfrånvaro kräver ökad kunskap och ett helhetsperspektiv genom tvärprofessionellt och organisationsövergripande samarbete. Skillnader i skolresultat och hälsa mellan pojkar och flickor är tydliga. Skolinspektionen har visat att flickor och pojkar uppvisar liknande nivåer av ogiltig frånvaro, men att pojkar oftare har åtgärdsprogram. Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) är överrepresenterade bland de som har problematisk skolfrånvaro. Forskning visar att flickor ofta diagnostiseras senare än pojkar, vilket kan leda till en ökad risk för psykisk ohälsa och att de inte får det stöd de behöver i tid. Det är också tre gånger vanligare att elever som identifierar sig som HBTQI+ utsätts för mobbning och upplever psykiska besvär. Närvaroteamet ska utveckla samverkan med både interna aktörer som kommunala skolor, KAA-samordnare och barnkoordinator och med externa som Region Skåne och idéburen sektor. Forskning har visat att skolfrånvaro kan bero på en rad olika faktorer, vilket kräver insatser på flera nivåer: familj, skola och individ. För att tillgodose behovet av olika kompetenser är det därför avgörande att arbeta med tvärprofessionella team bestående av experter inom pedagogik, socialt arbete och psykologi. Projektets målsättningar på organisatorisk nivå är följande:

•Utveckla, etablera och implementera ett närvaroteam för att främja närvaro och förebygga problematisk skolfrånvaro på kommunala skolor i Vellinge kommun. •Öka närvaron i skolan för den aktuella målgruppen. •Bidra till att höja kunskapsnivån på kommunala skolor i Vellinge kommun avseende närvarofrämjande och närvaroåtgärdande insatser i syfte att skolorna självständigt ska kunna genomföra adekvata anpassningar för barn och unga ur målgruppen. •Bidra till en utveckling av strukturer för samverkan mellan både interna och externa verksamheter med målet att öka den gemensamma synen på målgruppens situation och behov. •Bidra till en sammanhållen och adekvat redovisning av frånvarostatistik på en kommunövergripande nivå.

Närvaroteamets arbetsmodell kommer att inkludera specialpedagog, elevkoordinator och familje- och ungdomsbehandlare, vars samlade kompetens gör det möjligt att skapa omfattande och anpassade handlingsplaner för varje elev. Specialpedagogerna kommer att arbeta med att utforma planer och anpassningar för att underlätta elevens återgång till skolan, medan familje- och ungdomsbehandlarna kommer att hantera individuella och familjerelaterade utmaningar. Teamet kommer att samarbeta tätt med övriga professioner inom skolan och elevens nätverk, såsom barn- och ungdomspsykiatri och habilitering för att säkerställa en sammanhållen stödstruktur.

Teamet kommer att samla information från flera källor, inklusive skolpersonal, föräldrar och elever själva, för att skapa en helhetsbild av varje elevs situation. Insatserna kommer att rikta sig mot både skolan, hemmet och eleven och kommer att omfatta allt från motiverande samtal och handledning till föräldrastöd och koordinering med andra aktörer. En central del av projektet är att kontinuerligt utvärdera och utveckla arbetssätten utifrån ny forskning och evidensbaserade metoder. Målet är också att höja kunskapen om målgruppens behov och säkerställa att informationen är användbar och tillräcklig för de involverade skolorna. Projektet syftar till att inte bara adressera befintliga skolfrånvaroärenden utan även att erbjuda förebyggande insatser. Genom att implementera tidiga och samordnade insatser strävar projektet efter att minska skolfrånvaron redan innan problemen eskalerar.