25-005-S03 - Närvarofrämjande arbete på lågstadiet

Diarienummer:
25-005-S03
Namn:
Närvarofrämjande arbete på lågstadiet
Startdatum:
2026-03-01
Slutdatum:
2029-02-28
Berörd fond:
ESF+
Beviljat ESF-stöd:
2 975 913
Insats av strategisk betydelse:
Nej
Interventionstyp:
175
Land som berörs:
Sverige
NUTS-2 kod:
SE32
Program CCI:
2021SE05SFPR
Programområde:
D
Projektägare:
KOMMUNFÖRBUNDET JÄMTLAND HÄRJEDALEN
Projektägare organisationsnummer:
8025404776
Region:
Mellersta Norrland
Sekundärtema - Motverka barnfattigdom:
Nej
Specifikt mål:
D1
Stödmottagare ort:
BRÄCKE
Stödmottagare postnr:
84321
Total projektbudget:
6 613 139
Unionens medfinansieringsgrad:
40%

"Närvarofrämjande arbete på lågstadiet i Jämtland Härjedalen"

Skolfrånvaro är ett växande problem med allvarliga konsekvenser för både individ och samhälle. I Jämtlands län är kompetensförsörjningen en utmaning, och vi behöver därför göra allt vi kan för att få alla elever att klara grundskolan.

Projektet vill, med syfte att förbättra det närvarofrämjande arbetet, anpassa metoder och material som redan finns, för att bli användarvänligt på lågstadiet och därigenom förbättra rutiner och metoder i det systematiska kvalitetsarbetet kring närvaro, och därigenom förebygga frånvaro och dess negativa effekter.

Problemets omfattning och målgrupp: Skolfrånvaro är fortsatt hög från förskoleklass till gymnasiet, särskilt bland elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Projektet riktar sig främst till skolpersonal på lågstadiet, med indirekt påverkan på elever och vårdnadshavare.

Orsaker till problemet: Det finns många metoder för närvaroarbete, men de är främst anpassade för högstadiet och gymnasiet. Styrdokument saknar tydliga definitioner och gemensamma rutiner för lågstadiet och frånvaroregistrering är inte standardiserad nationellt. Detta leder till otydlighet och bristande likvärdighet i arbetet.

Konsekvenser av skolfrånvaro: För individen kan frånvaro leda till försämrad kunskapsutveckling, social isolering och psykisk ohälsa, samt risk för utanförskap. På samhällsnivå medför det stora ekonomiska kostnader och försvårar kompetensförsörjningen i länet.

Tidigare insatser: Det har inte funnits ett länsgemensamt arbete för lågstadiet, även om tidigare projekt som Plug In har bedrivits för högre skolstadier med goda resultat. Material för närvaroarbete finns men är inte anpassat för yngre elever.

Projektmål: Att ta fram och förankra användarvänligt material och metoder som stödjer skolornas systematiska arbete med närvarokultur och bidrar till ökad närvaro i Jämtlands län.

Metoder och aktiviteter: Projektledare och medfinansiärer ska samla in, anpassa och vidareutveckla befintliga metoder och material samt implementera detta i relevanta nätverk. Materialet kommer att finnas tillgängligt via Kommunförbundet Jämtland Härjedalens webbplats.

Uppföljning och utvärdering: Projektledaren kommer att ha både en arbetsgrupp och en styrgrupp som stöttar och utmanar i projektet. Rutin finns även på Kommunförbundet i att driva ESF-finansierade projekt. Kvalitativ samt kvantitativ utvärdering kommer att ske i slutfasen på projektet. En slutrapport samt konferens kommer att avsluta projektet.

Samverkan och aktörer: Projektet involverar aktörer som länets kommuner (förutom Östersund), Friluftsfrämjandet, Riksidrottsförbundet SISU, Mittuniversitetet och Länsförsäkringar för att bredda insatserna i metod och materialet för att stärka närvarofrämjande arbetet.

Hjälpte informationen dig?

Ja
Nej
Tack för din feedback!