Projekt
Förstudien LISA syftar till att undersöka strategier och metoder för att stärka förskolepedagogers kompetens och självförtroende inom STEM-ämnen (Science, Technology, Engineering, Mathematics). En önskad och viktig effekt är att och utmana rådande normer, kopplade till flickors låga intresse för dessa områden, som ett tidigt led i att vända den nedåtgående trend inom utbildning och arbetsmarknad som ligger till grund för regeringens STEM-strategi. Forskning visar att flickor redan i ung ålder internaliserar könsstereotyper som hämmar deras intresse för teknik och naturvetenskap, trots att de presterar likvärdigt med pojkar. Förskolan, som är en kvinnodominerad sektor, spelar en avgörande roll i att motverka dessa mönster genom att erbjuda normmedveten och inkluderande undervisning, vilket förutsätter ett mått av intervention vad gäller fortbildning och handledning inom STEM. I linje med förskolans tvärdisciplinära arbetssätt kommer även utrymme skapas för att integrera Arts i STEM, alltså STEAM. Det ger tillgång till en mångfald av olika uttrycksformer, och möjliggör till att integrera konst och estetiska uttrycksformer i utforskandet av STEM. Projektet ska använda lärlabb (Kvasar Makerspace) och förskolans lärmiljöer som testbäddar för att utveckla innovativa och skalbara metoder för STEM-undervisning. Pedagoger får tillgång till teknik som 3D-skrivare och robotar samt handledning för att stärka sin kompetens. Detta skapar en lärmiljö där barn kan utforska och utveckla sitt intresse för STEM på ett praktiskt och kreativt sätt. Förstudien lägger grunden för framtida insatser som ska främja teknisk kompetens med jämställdhet och hållbarhet genom tidiga utbildningsinsatser. Den tar sikte på Agenda 2030:s mål om god utbildning och jämställdhet och fokuserar på att skapa långsiktiga förändringar i pedagogisk praxis och samhälleliga strukturer.