Projekt

Diarienummer:
24-024-S13
Namn:
Lärcentrumutveckling genom samverkan
Startdatum:
2025-01-02
Slutdatum:
2027-10-31
Berörd fond:
ESF+
Beviljat ESF-stöd:
3 473 856
Insats av strategisk betydelse:
Nej
Interventionstyp:
175
Land som berörs:
Sverige
NUTS-2 kod:
SE33
Program CCI:
2021SE05SFPR
Programområde:
D
Projektägare:
REGION VÄSTERBOTTEN
Projektägare organisationsnummer:
2321000222
Region:
Övre Norrland
Sekundärtema - Motverka barnfattigdom:
Nej
Specifikt mål:
D1
Stödmottagare ort:
UMEÅ
Stödmottagare postnr:
90189
Total projektbudget:
7 719 680
Unionens medfinansieringsgrad:
40%

Lärcentrums verksamhet i ett långsiktigt perspektiv är en stor utmaning utifrån den begränsade kapaciteten i vår glesa geografi. Insatser och förutsättningar kring styrning och finansiering tenderar att vara kortsiktiga och utgör hinder för långsiktighet och stabilitet.

Projektets huvudproblem är att lärcentrums potential som nav för kompetensförsörjning och livslångt lärande inte utnyttjas fullt ut, och många insatser tenderar att vara kortsiktiga snarare än att främja långsiktighet och samordnas med andra initiativ. Orsakerna bakom detta problem inkluderar bristande kapacitet och resurser i verksamheterna, avsaknad av specialpedagogisk kompetens för stöd och hjälp till studerande, brist på tvärsektoriell samverkan i kommunerna, och bristande kunskap om lärcentrum hos olika aktörer.

Projektets huvudmål är att utveckla och stödja långsiktig och effektiv samverkan för att stärka lärcentrums lokala kapacitet samt fullt utnyttja deras potential som nav för lokal och regional kompetensförsörjning och livslångt lärande. En central ambition med projektets mål och aktiviteter är att främja en jämställd, inkluderande och hållbar utveckling av lärcentrum och att utveckla lokala och regionala arbetssätt som inte bara fungerar idag utan som kan bestå och vara relevanta på lång sikt.

Delmålen inkluderar att etablera en regional samordning, ge tillgång till distansöverbryggande kompetens och nå fördjupad förståelse av lokala och regionala kompetensbehov samt stärka kunskaperna om lärcentrum hos olika aktörer.

Projektet arbetar i formativa processer som justeras utifrån behov och riktning mot måluppfyllelse. Verktyg och arbetssätt ger samsyn, synliggör och inkluderar. Digitala lösningar stärker engagemang, tillgänglighet och överbygger stora geografiska avstånd.