Projekt

Diarienummer:
24-059-S05
Namn:
Lärarläslyftet
Startdatum:
2025-08-25
Slutdatum:
2026-04-20
Berörd fond:
ESF+
Beviljat ESF-stöd:
999 831
Insats av strategisk betydelse:
Nej
Interventionstyp:
141
Land som berörs:
Sverige
NUTS-2 kod:
SE11
Program CCI:
2021SE05SFPR
Programområde:
A
Projektägare:
LEGILEXI STIFTELSE
Projektägare organisationsnummer:
8024783287
Region:
Stockholm
Sekundärtema - Motverka barnfattigdom:
Nej
Specifikt mål:
A1A
Total projektbudget:
1 852 881
Unionens medfinansieringsgrad:
40%

-- Bakgrund och problemformulering -- Läsförmågan hos svenska elever har försämrats under de senaste decennierna, och utvecklingen har ökat ojämlikheten mellan elever. Begränsad läsförmåga påverkar både skolresultat och framtida arbetsmarknadsmöjligheter. Samtidigt saknar många lärare och pedagoger systematisk och evidensbaserad kunskap om läsundervisning. Legilexi är en liten, icke vinstdrivande stiftelse som stöttar läsundervisning genom att erbjuda digiala verktyg för att skolan ska kunna följa och stötta sina elever på bästa sätt. Verktyget har snabbt blivit populärt och används i nuläget av 60 procent av lågstadieeleverna. Projektet Lärarläslyftet syftar till att identifiera och analysera kompetensutvecklingsbehov och möjliga lösningar samt lägga grunden för ett framtida genomförandeprojekt.

-- Projektmål -- Förstudien har tre huvudsakliga mål:

1. Kartläggning av kompetensbehov hos undervisande personal, särskilt med fokus på grupper med en utsatt ställning på arbetsmarknaden (obehöriga lärare, elevassistenter och andra stöttande personalgrupper, lärare med risk för stressrelaterad sjukfrånvaro, lärare med utmaningar i sitt undervisningsuppdrag). 2. Identifiering och sammanställning av strategier för kompetensutveckling, med utgångspunkt i forskning, skolhuvudmännens behov och internationella modeller. 3. Planering av ett genomförandeprojekt, i samarbete med skolhuvudmän och forskare samt ta fram en konkret genomförandeansökan till ESF+.

-- Metoder och genomförande -- Projektet bygger på en kombination av datainsamling genom Legilexis befintliga analysverktyg, dialoger med skolaktörer och forskningsöversikter. För att säkerställa en effektiv och inkluderande strategi kommer både digitala verktyg och kollegialt lärande att undersökas som möjliga kompetensutvecklingsmetoder.

-- Förankring och samverkansaktörer-- Projektet är väl förankrat i Stockholmsregionens skolsektor genom Legilexis nära samarbete med skolhuvudmän och lärare. Handelshögskolan i Stockholm bidrar med forskningsbaserad expertis kring implementering och policyanalys. En referensgrupp med forskare och skolutvecklare säkerställer kvalitet och relevans.

-- Uppföljning och långsiktig påverkan -- Projektet leds av en styrgrupp bestående av Legilexis verksamhetschef och CTO samt professor Karl Wennberg från Handelshögskolan. Löpande uppföljning sker genom styrgruppen och referensgruppen, och förankringsarbete med skolhuvudmän säkerställer en bred implementeringspotential.

Projektet ligger i linje med RUFS 2050 och Agenda 2030, med särskilt fokus på att stärka kompetensförsörjningen inom skolan och minska utbildningsklyftor. Genom att kartlägga och analysera kompetensutvecklingsbehov skapar förstudien förutsättningar för en framtida satsning som förbättrar lärarnas förmåga att undervisa i läsning och stärker skolans roll som en likvärdig och inkluderande utbildningsmiljö.