25-022-S11 - Lärande organisation- Från vision till handling
Förstudieansökan
Lärande organisation- från vision till handling
Bakgrund och syfte
Solna stad, likt resten av Sverige, står inför stora utmaningar inom kompetensförsörjning i vård och omsorg. Detta påverkas av ökande krav från både demografisk utveckling och lagstiftning. Förstudien syftar till att utveckla en hållbar och inkluderande metod för att skapa en lärande organisation som stärker kompetensutveckling och kompetensförsörjning.
Projektet ska kartlägga hinder och möjligheter på individ-, organisations- och strukturnivå, med särskilt fokus på jämställdhet, tillgänglighet och icke-diskriminering.
Problemformulering
Trots tidigare insatser saknas en sammanhållen metod för att etablera en lärande kultur och bredda rekryteringsstrategier inom vård och omsorg. Åtta centrala problemområden har identifierats:
1. Varierad grad av motivation och engagemang hos medarbetarna
2. Bristande psykologisk trygghet
3. Otillräcklig struktur för introduktion och mentorskap
4. Kompetensutveckling är inte integrerat i vardagen
5. Chefer saknar förutsättningar att vara möjliggörare
6. Kompetens används inte strategiskt eller delas systematiskt
7. studerande och externa aktörer ses inte som läranderesurs
8. 8. Okända och därmed outnyttjade resurser inom arbetsmarknaden (på individ-, organisationsnivå- och strukturnivå).
Målgrupp och aktörer
Målgruppen består av medarbetare och chefer inom vård och omsorg, med olika bakgrund, utbildningsnivå och behov. Projektet involverar även externa aktörer såsom utbildningsanordnare,
arbetsmarknadsförvaltningen, funktionshinderområdet, HR, fackliga organisationer och andra kommunala verksamheter.
En referensgrupp kommer att etableras för att samla perspektiv och säkerställa förankring bland alla aktörer.
Projektmål
*Utforska och analysera orsaker till kompetensutvecklings- och kompetensförsörjningsutmaningar på individ-, organisations- och strukturnivå.
*Ta fram underlag för en hållbar och inkluderande metod för lärande organisation med fokus på jämställdhet, icke-diskriminering och tillgänglighet.
*Skapa förutsättningar för ett genomförandeprojekt där metoden testas och implementeras, med möjlighet till spridning till andra kommuner och regioner.
Metoden bygger på principer från RUFS 2050, ESF och Agenda 2030, särskilt mål om god utbildning, jämställdhet, anständiga arbetsvillkor och minskad ojämlikhet.
Projektet bidrar till att:
1. Kartlägga hinder och möjligheter för kompetensutveckling och rekrytering.
2. Identifiera och föreslå modeller för lärande organisation och flexibla utbildningsformer.
3. Främja samverkan mellan vård- och omsorgsverksamheter och externa aktörer.
4. Stärka inkludering, jämställdhet och tillgänglighet i kompetensutvecklingsprocessen.
5. Skapa förutsättningar för långsiktig implementering och spridning av lärande organisationens principer.
Metod och aktiviteter
Förstudien använder både kvalitativa och kvantitativa metoder för att ge en bred och djup förståelse av hinder och möjligheter inom kompetensutveckling och rekrytering.
Metoder som används är:
*Strukturerade intervjuer med medarbetare, chefer och HR-personal.
*Fokusgrupper: Diskussioner med olika delar av målgruppen för att validera utmaningar och lösningar.
*Workshops: Samarbete med interna och externa aktörer (t.ex. Arbetsförmedlingen, utbildningsanordnare). *Analys av lärstilar: Studier av pedagogiska metoder och modeller för lärande organisation anpassade efter behov.
*Inhämtning och bearbetning av data
*Inhämtning av erfarenheter: Erfarenheter från liknande arbete nationellt och internationellt.
Aktiviteterna pågår under 12 månader och leds av en projektledning med styrgrupp och referensgrupp.
Förväntade resultat och mottagare Resultaten ska:
*Bidra till hållbar kompetensförsörjning.
*Öka inkludering och jämställdhet.
*Förbättra samverkan med externa aktörer.
*Stärka lärandekulturen inom vård och omsorg.
Mottagare av resultaten är ledning, HR, verksamhetschefer, medarbetare, fackliga organisationer och externa, verksamhetschefer, samverkanspartners.
Förstudien kommer att formulera förslag på insatser för test och implementering i nästa projektfas.