Projekt

Diarienummer:
24-036-S03
Namn:
Kompetensutveckling för anställda inom Transdev
Startdatum:
2025-02-01
Slutdatum:
2028-01-31
Antal deltagare:
1120
Berörd fond:
ESF+
Beviljat ESF-stöd:
27 900 000
Insats av strategisk betydelse:
Nej
Interventionstyp:
141
Land som berörs:
Sverige
NUTS-2 kod:
SE23
Program CCI:
2021SE05SFPR
Programområde:
A
Projektägare:
Transdev Sverige AB
Projektägare organisationsnummer:
5560424391
Region:
Västsverige
Sekundärtema - Motverka barnfattigdom:
Nej
Specifikt mål:
A1A
Stödmottagare ort:
BROMMA
Stödmottagare postnr:
16714
Total projektbudget:
69 933 600
Unionens medfinansieringsgrad:
40%

Transdev Sverige AB, genom verksamhetsområdet GMP (förkortning för Göteborg, Partille, Mölndal) ansöker om medel i syfte att kompetensutveckla sin personal. Syftet med kompetensutvecklingen är dels att stärka den enskilde medarbetaren på arbetsmarknaden, både som anställd på Transdev samt på arbetsmarknaden generellt, dels att öka Transdevs tillgång till medarbetare med ökad kompetens, Transdev har identifierat fyra områden där företaget i dagsläget upplever problem som har sin orsak i bristande kompetens hos medarbetaren. Utifrån dessa problem har Transdev identifierat ett flertal olika utbildningsmoduler som syftar till att möta dessa problem genom ökad kompetens hos medarbetarna. Följande problem är identifierade:

Problem 1. Brist på bussförare med rätt kompetens Utöver lagstadgade krav avseende förmåga att framföra fordonet ställs andra, ökande krav på bussförarna. Dessa krav avser serviceförmåga, affektivt bemötande och konflikthantering, språkkunskaper, körteknik och fordonskunskap. Orsakerna till detta problem beror på stora pensionsavgångar där många erfarna bussförare lämnar branschen, kompetensbrister i just service och språk bland de bussförarkandidater som tar yrkesexamen från externa leverantörer av bussförarutbildning, samt mindre marginaler i tidtabeller och tätare trafik. För att möta dessa problem kommer målgruppen (bussförarna) att erbjudas utbildning i Service och Bemötande, Konflikthantering, Körteknik, Fordonskunskap och Halkkörning. Ett mindre antal förare kommer också att erbjudas fördjupa utbildning i Körteknik, en utbildning som Transdev bedömer är nödvändig för att dessa förare på sikt ska kunna behålla sin anställning som bussförare. Målgruppen kommer också att erbjudas språkutbildning, anpassad för bussföraryrket. Utbildningarna är både av klassrumskaraktär och praktik, där det praktiska inslaget i utbildningarna är mycket stor eftersom bussföraryrket är praktiskt till sin natur. Språkutbildningen ges i digitalt i form av en app. Projektmålen för att möta detta problem är bland annat att den relevanta målgruppen (bussförarna) ska delta i de utbildningar som ges för att möta detta problem, att antalet skador på bussarna minskar, att bussförarna känner sig tryggare i både konfliktsituationer som uppstår i bussen och avseende egen förmåga att framföra sitt fordon i tät trafik, efter genomförd utbildning, jämfört med före.

Problem 2. Bristande ledarskap och kultur Utifrån bland annat medarbetarenkäter har Transdev identifierat behov av att utveckla ledarskapet och förändra kulturen i framförallt driftsorganisationen. Medarbetare efterfrågar ett mer nära ledarskap och Transdev har utifrån enkätsvar sett att det finns behov av att arbeta med mångfalds- och toleransfrågor. Orsakerna till detta problem är komplext och kan hänga samman med strömningar som uppvisar brist på tolerans i samhället som stort, liksom det faktum att cheferna inom driften ofta rekryteras från bussförarkåren, vilket innebär att det är deras första ledarroll. För att möta detta problem kommer cheferna att erbjudas kompetensutveckling i ledarskap, bland annat fokus på medarbatersamtal. Cheferna samt medarbetare i trafikledningen kommer att erbjudas utbildning i samtalsmetodik, bland annat i syfte att samtal med bussförare som varit med om olycka eller incident i trafiken. Trafikledningen är den instans som har första kontakt med bussföraren efter olycka eller incident. Vidare kommer samtliga anställda inom verksamhetsområdet GMP att delta i utbildning i mångfalds- och tolerans. Utbildningarna är primärt av klassrumskaraktär, med inslag av rollspel. Utbildningen inom tolerans och mångfald har en utarbetad metodik för just detta ändamål, och kommer att köpas in av extern leverantör. Projektmål för detta problem är dels förbättrade resultat avseende medarbetaundersökning om trakasserier samt deltagande i ovan nämnda utbildningar.

Problem 3. Bristande administrativ kompetens hos tjänstemän Delar av tjänstemannakollektivet som har internrekryterats från bussförarrollen saknar kompetens i administration och grundläggande ekonomi, vilket är kompetenskrav som ställs i tjänstemannarollen. Denna grupp kommer därför att erbjudas utbildning i excel samt grundläggande ekonomistyrning. Utbildningen kommer att erbjudas som klassrumsundervisning, och projektmål för detta problem är deltagande i utbildningen samt att deltagarna ska känna sig tryggare i yrkesutövningen efter genomförd utbildning jämfört med före.

Problem 4. Bristande kompetens hos tjänstemän om styrning och optimering av busstrafikproduktion Stora delar av tjänstemannakollektivet har inte tillräckliga kunskaper i styrning och optimering av busstrafikproduktion, inte heller de tjänstemän som tidigare arbetat som bussförare. Denna grupp, i lite olika konstellationer, kommer därför att erbjudas utbildning i avtalskrav och incitamentsstrukturer i trafikavtal, grundläggande utbildning i trafikplaneringssystemet, samt utbildning i hur trafikplanering och tjänsteplaneringen kan anpassas för bussförare som också är föräldrar.