Projekt
Den omvandling som nu inletts i Västernorrland saknar motstycke och de möjligheter och utmaningar som kommer i samband med detta ställer stora krav på alla de aktörer som ansvarar för och arbetar med strukturella förändringar för ökad attraktionskraft och mottagningskapacitet. Sammanlagt för alla planerade investeringar och etableringar i regionen beräknar man att det ska skapas 15 000 nya arbetstillfällen. För att möta det kompetensbehovet måste vi ha en inflyttning på minst 40 000 personer till 2030. För att attrahera den internationella och nationella kompetensen, samt matcha de arbetssökande i länet, som krävs för att möta kompetensbehovet måste vi samverka mellan offentliga och privata aktörer samt organisera oss och hitta rollfördelning nationellt, regionalt och lokalt . Detta så att vi rustar för förändringar och/eller strukturomvandling på arbetsmarknaden och att fler arbetsgivare får sina kompetensbehov tillgodosedda. Det skapar en ökad arbetsgivaretablering och livskraftig arbetsmarknad. Vi behöver också ompröva våra arbetsmetoder och inriktningar samt kraftsamla regionalt för att klara utmaningarna.
De regionala projekt och insatser som pågår nu är mest fokuserade på att attrahera kompetens. Men vi kan redan, utifrån befintliga insatser, se att vi har svårt med konverteringen av kompetensen som vill ha jobb och att behålla den i länet. För att stötta Region Västernorrlands arbete med kompetensförsörjning har följande paket urskilts, identifiera och konvertera kompetensen till jobb, bygga upp en stark mottagnings och inkluderingsapparat samt stärka arbetsgivarnas kunskap och kapacitet för att säkra kompetensen.
Arbetspaketen utgår från befintligt arbete i andra regioner och lokalt i vårt län. Vilket säkerställer att metoderna och strukturen fungerar. Övergripande projektledning och kommunikation sker för alla paketen
AP 1 Kartläggning och matchning Det första arbetspaketet ska skapa metod och struktur med nya arbetssätt för att identifiera och konvertera kompetens utifrån arbetsgivarnas behov. Vi ska precis som många andra regioner gjort använda oss av rollen kompetensmäklare. En kompetensmäklare är länken mellan kommuner, utbildnings/arbetsmarknadsaktörer och arbetsmarknad samt mellan den regionala strukturen och de lokala behoven. Kompetensmäklaren ska utifrån arbetsmarknadens behov se till att vi får en tydlig bild av bristyrken i länet, konkreta handlingsplaner för hur man ska ta sig an utmaningen i olika branscher, ge snabb återkoppling till företag och vara en tydlig väg för kommunikation och handläggning, från regionen ändå ut till arbetsgivaren. Erfarenheter och kunskap från andra regioners arbete, till exempel Gävleborg, Sundsvalls kompetensplattform och Region Västernorrlands strategiska arbete med bland annat analys och regional kompetensförsörjningsgrupp blir nyckelfaktorer för ett lyckat resultat från arbetspaketet. För att kompetensmäklaren ska få så bra underlag som möjligt så ska vi även implementera ett kartläggningsverktyg för att identifiera arbetsmarknadens kompetensbehov. Vi har identifierat Skånes kartläggningsverktyg mindthegap.se, som även Gävleborg, Västerbotten och Norrbotten implementerat som vi vill testa i detta projekt. Vi får tillgång till verktyget utan kostnad och behöver endast betala för utbildning av processledare och ambassadörer för verktyget. För att sen göra kompetenskartläggningen och lyckas med kompetensmäklarrollen så är näringslivet och dess företagsnätverk mycket viktiga. Erfarenheter från arbetet med mindthegap.se visar att om man har processledare som hjälper näringslivet att göra kompetenskartläggningen så får man ett mycket bättre resultat. Därför ska projektet stärka möjligheterna för medlemmar i företagsnätverk att få tillgång till kompetenskartläggningsverktyget och en processledare. Vi ser i andra regioner att IUC, Almi, Science parks och inkubatorer med tillväxtprogram samt andra företagsfrämjare bidragit till kompetenskartläggning genom att vara processledare. Detta då kompetensförsörjning kan vara ett tillväxthinder. Vi har även fått avsiktsförklaringar från företagsfrämjare som vill vara med i fortsatt arbete. Samverkansparter och intressenter från företagsnätverk intygar också projektet och detta arbetspaket som viktigt för att kartlägga sina medlemmars kompetensbehov. Om vi får företagsnätverken att tillgängliggöra möjligheten för sina medlemmar kan kompetensmäklarna hjälpa små och medelstora företag som inte ingår i företagsnätverk att kartlägga sin kompetens. Resultatet från kompetenskartläggningen, som sker utifrån arbetsgivarens utvecklingsbehov, kan sen matchas mot företagsstöd, kompetenscheckar, rekryteringskanaler, validering och andra insatser. Detta för att ställa om och rusta näringslivet så att de klarar kommande kompetensutmaningarna och fortsatt utvecklas. Arbetspaketet skapar även en tätare och mer nära dialog mellan Region, kommuner, Arbetsförmedlingen, näringslivet och andra viktiga aktörer. Med Regionens och Arbetsförmedlingens starka roll i detta projekt så kan vi även tydliggöra deras framtida roller för att lyckas med kompetensförsörjningen utifrån våra utmaningar.
AP 2 Inkludering Med erfarenhet från övriga norra Sveriges redan befintliga stora investeringar och attraherande av kompetens kan vi se att mottagning och inkludering är av yttersta vikt för att behålla kompetensen. I regionala ESF-projektet Stärkt attraktionskraft och mottagningskapacitet, SAM, så tittar vi på metoder och koncept, främst för mottagning, med testbädd i Sundsvall. Men vi behöver implementera metod och koncept för mottagning och inkludering även i övriga länet. Att bygga upp inkluderingsnätverk finns det inte heller resurser för i SAM-projektet så detta projekt ska stärka och komplettera SAM kring mottagning och inkludering. För att inte börja från början med inkludering så vill vi växla upp och utveckla ett befintligt inkluderingsnätverk, High Coast international hub, HCIH, som just nu bara finns i Örnsköldsvik. I Skellefteå har man nätverket Expats & Friends, som drivs av civilsamhället, för att inkludera nationell och internationell kompetens. Vi vill skapa något liknande som i Skellefteå utifrån det HCIH gjort i Örnsköldsvik. Men vi behöver få in nätverket även som en naturlig del i vårt ekosystem för att attrahera, som görs i bland annat SAM-projektet, och identifiera kompetens, som görs i detta projekt. Lyckas vi att få ihop alla delar i ekosystemet för att attrahera, identifiera och inkludera i hela länet. Då skapar vi en stolthet hos invånare och näringsliv som attraherar fler och arbetet med kompetensförsörjningen blir mer hållbar och resurseffektiv. Nätverket och funktionen för inkludering ska efter projektets slut drivas av näringslivet och civilsamhället. Offentliga aktörer kan då fokusera mer på och driva arbetet med att identifiera kompetens enligt arbetspaket 1. Samverkan med föreningslivet och främjande av det är viktigt. Även att koppla ihop nätverket med befintliga ambassadörer, bygder och andra aktörer som bidrar till inkludering och stolthetsskapande. Modellen kan växlas upp i hela länet genom samverkan med International House i SAM-projektet, Torsboda Business park, relocationföretag och andra aktörer som bidrar till mottagande och inkludering.
AP 3 Arbetsgivarplattform För att på ett bra sätt ta vara på kraften i samverkan mellan offentliga och privata arbetsgivare, visualisera och tillgängliggöra befintliga verktyg och metoder samt de vi tar fram i detta projekt för att klara kompetensutmaningarna behövs en samverkansplattform. Även för detta har Örnsköldsvik ett arbete som vi vill växla upp regionalt. Örnsköldsvik har sen några år tillbaka arbetsgivarplattformen Jobba & Lev Örnsköldsvik med arbetsmarknadsnätverk, presentation av arbetsgivare, kompetensutvecklingsinsatser och annat som gör att man som arbetsgivare kan ha dialog kring kompetensförsörjningsbehov och gemensamma lösningar som möter behovet. Jobba & Lev Örnsköldsvik består av tre delar, Plattformen, Nätverket och Koordinering: Plattformen är ett verktyg för den som är arbetsgivare och rekryterar. Man kan presentera platsen med alla dess fördelar för de som söker jobb och de olika tjänsterna på plattformen fungerar i olika stadier av ekosystemet för att attrahera, inkludera och identifiera. Arbetet med att presentera platsen sker i SAM-projektet. Men som arbetsgivare behöver man även på ett snabbt och enkelt sätt få tillgång till projektparternas och andra aktörers erbjudande för att attrahera, identifiera och inkludera kompetens samt kartlägga behov av kompetens och egen kompetensutveckling. Arbetsförmedlingen bidrar med deras tjänstekarta, kommunerna och Regionen med insatser inom kompetenskartläggning, utbildning, validering med mera och andra aktörer med kompletterande insatser. På det sättet blir vi mer proaktiva i kompetensförsörjningsarbetet, vi tydliggör aktörernas roll inom ekosystemet och näringslivet slipper få förfrågningar från flera olika håll vad gäller rekrytering samt arbetsmarknads- och utbildningsinsatser. Att vara medlem i ett nätverk ger möjligheter att hitta samarbetspartners och bidrar till gemensam dialog kring behov och annat erfarenhetsutbyte. I detta arbetspaket vill vi skapa ännu starkare samverkan mellan befintliga nätverk och verktyg som gör att så många arbetsgivare som möjligt nås av de möjligheter som finns för att utvecklas samt attrahera, rekrytera, behålla och utveckla kompetens. Koordineringen sker genom att utveckla plattformen, möta arbetsgivarnas behov och skapa mervärde för nätverken. Koordinatorernas uppdrag blir även att få in verktyg och metod från AP1 och AP 2 i detta projekt som en del av arbetsgivarplattformen. Genom att växla upp befintlig plattform regionalt får fler arbetsgivare tillgång till verktygen och vi får en arbetsgivardriven samverkan. Arbetsgivare ska ha en tydlig bild av vilka tjänster, verktyg och insatser som finns för att attrahera, rekrytera, behålla och utveckla personal. Till exempel hur man kan jobba med rekrytering i tre olika faser. Påbyggnad av kompetens genom validering, utbildning med mera. Prova på genom praktik, ex-jobb med mera, och rekrytera direkt via matchning och strukturerat arbete mot till exempel universitetsstudenter. Affärsmodellen och visualiseringen av arbetsgivarplattformen ska tas fram under projektets gång tillsammans med befintliga arbetsgivarnätverk i länet. Till exempel om verktyg och erbjudanden ska finnas på ett gemensamt ställe eller hos respektive nätverk.