Projekt
Volvokoncernen (Volvo) är verksamt och har sitt legala säte i Västra Götalandsregionen sedan starten 1927. Volvo har vuxit i snart 100 år i regionen från ett litet spin-off företag från SKF till att idag vara ett globalt företag med ca 100 000 anställda över hela världen. Trots denna otroliga tillväxt har Volvo behållit Västra Götalandsregionen som sitt centrum. Volvos totala antal anställda i regionen uppgår idag till ca 17.000 av totalt ca 24.000 i hela Sverige.
Många Volvobolag är lokaliserade i regionen såsom Volvo Lastvagnar, Volvo Construction Equipment, Volvo Bussar, Penta, Volvo Powertrain, Volvo Technology, Volvo Financial Services, Volvo Business Services, Volvo IT, Volvo Logistics, m.fl. Här ingår även produktionsanläggningar såsom Volvo Lastvagnars fabrik i Tuve, Volvo Powertrain i Skövde, Volvo Bussar i Borås och Volvo Penta i Vara. Etableringen av en battericellfabrik utanför Mariestad tillsammans med andra större investeringar skapar ett stort antal arbetstillfällen i regionen.
Volvo har under åren investerat miljarder i regionen, i FoU, nya anläggningar, utveckling av elektrifiering med ett nytt laboratorium för batteriutveckling, testceller- och riggar, prototyp för vätgasproduktion, en egen produktionsenhet för vätgas, nya maskiner i produktionsanläggningarna och investeringar i Lundbyområdet i Göteborg som utvecklats till Volvos innovations- och FoU centrum.
Volvo verkar på en globalt konkurrensutsatt marknad där omvärlden, marknaden och kunders krav styr och snabbt kan förändras. För att vara konkurrenskraftigt måste anställdas kompetens matcha den ständigt pågående utvecklingen med uppdaterad kompetens och kunnighet. För detta är Volvos förmåga att attrahera, rekrytera ny kompetens och att behålla anställda genom att erbjuda meningsfull kompetensutveckling avgörande.
Det råder stor brist på arbetsmarknaden av arbetskraft med kunskap inom vissa kompetensområden och yrkeskategorier, bl.a. erfarna montörer, mekaniker, processoperatörer, produktionstekniker och utvecklings- och produktionsingenjörer. Konkurrensen med andra branscher om t.ex. mjukvaruutvecklare och dataanalytiker eller inom programvarusystem, cybersäkerhet, AI och automation är utmanande. Nyrekrytering kan inte lösa bristen på kompetensförsörjning. Det understryker vikten av kompetensutveckling av anställda.
Inom alla områden nämnda ovan behövs kompetensutveckling som anpassas till olika behov i de olika yrkeskategorierna och till Volvos behov. Konsekvensen av brist på rätt kompetens riskerar att hämma tillväxten och möjligheterna till Volvos fortsatta utveckling. Även regionens konkurrenskraft och attraktivitet skulle tappa till följd av brist i arbetskraftsförsörjningen liksom anställdas anställningsbarhet på arbetsmarknaden.
Det är viktigt att kunna implementera och använda ny teknik på ett optimerat sätt för maximal nytta. För att t.ex. utveckla, implementera och använda industriell produktion med nya digitala produktionsprocesser krävs ny kunskap. Systemen är komplexa, beroende av varandra och allt måste ske utan produktionsstopp.
Volvo har genomfört tidigare ESF projekt med stor framgång. Volvo hade inte utan ESFs finansiella stöd kunnat bedriva kompetensutveckling i projekt-och programform i samma omfattning över tid.
I detta regionala ESF projekt är ambitionen att kompetensutvecklingen skall riktas till alla anställda inom produktion i olika funktioner och yrkeskategorier från produktionsingenjörer till operatörer av automatiserade processer och robotar. Även andra verksamheter som relaterar till tillämpning och användning ska ingå, såsom logistik, eftermarknad, service, underhåll, försäljning, återförsäljare, olika säkerhetsaspekter, miljöfrågor med cirkularitet eller renovering, m.m. Syftet är att med bättre kunskap kunna implementera och använda nya lösningar och metoder för att uppnå effektivisiering av verksamheter genom digitalisering, AI och automatisering och därigenom öka Volvos och regionens konkurrenskraft. Volvo har ett stort antal produktionsanläggningar i regionen och 75% av Volvos anställda i Sverige arbetar i regionen. Det är därför viktigt att ett regionalt projekt fokuserar på kompetensutvecklingf i dessa områden: - Produktionsutveckling och planering - Tillämpat ledarskap och genomförande för högpresterande team - AI tillämpning inom produktion, logistik och administration - Hantering av mjukvara och av fordonens elsystem i produktion - Digitala produktionslösningar (dataflöde/industri 5.0) - Industriell produktionskunskap - Industriell renovering och logistik - Kvalitetssäkring i produktion - Underhåll av produktionsutrustning och maskiner - Logistik - Säkerhet inom alla områden inklusive cybersäkerhet - Cirkularitet, återvinning och renovering - Språkundervisning, kundbemötande och arbetsmiljö (H&S)
Projektets övergripande utbildningsmål är att öka anställdas anställningsbarhet genom att besvara kompetensbehovet i de aktuella verksamheterna. Tillägnad och ökad kompetens bidrar till Volvos konkurrenskraft. Ambitionen är att utbildningarna skall ge goda spridningseffekter i regionen och därigenom även öka regionens konkurrenskraft.
Om något avviker i projektets löpande avstämning mot prognoskurvan sätts olika aktiviteter in. Om nöjdheten i utvärderingarna som deltagare fyller i efter varje utbildning avviker behöver kontakt med leverantörer tas för diskussion om innehållet och kvaliteten. Om deltagarantalet minskar behövs intern kommunikation, dialoger med olika målgrupper, chefer, projektledare, de fackliga representanterna eller ledningen i syfte att sprida information om vikten av att delta i utbildningarna. Till grund för deltagande i utbildning ligger de regelbundna medarbetarsamtalen och de personliga utvecklingsplanerna som alla chefer genomför med sina medarbetare.
För att möjliggöra tillgång till data och utvärdering av utbildningar har Volvo implementerat ett globalt "Learning Management System (LMS)", där principerna om Before, During and After (BDA) och KirkPatrick används som en integrerad del av den anställdes utbildning.
För projektets genomförande ansvarar projektorganisationen som kommer att ha en bemanning som väl känner till ESFs krav med löpande rapportering och redovisning. Personal finns på plats och arbetet kan starta den 1 september.
Volvos inköpsorganisation används för upphandling av externa utbildningsleverantörer för projektet. Inköpsorganisationen har strikta rutiner och processer för hur Volvos upphandlingar ska gå till och konkurrensutsättning sker i varje upphandling.
Kommunikation som informerar om utbildningsportföljden kompletterad med medarbetarintervjuer som goda exempel sprids internt till alla inom Volvo. Mottagare av resultaten är alla Volvos anställda.
För att säkerställa utbildningarnas kvalitet har Volvo en kvalitetssäkringsprocess som styr utformningen av utbildningar för klassrum-, virtuell- eller digital utbildning. Valet av format balanseras alltid mot målgrupp, typ av utbildning, innehåll och inlärningseffekt. Projektets utbildningskostnad är jämförbar med kostnaden i den ordinarie utbildningsverksamheten, men projektets utbildningsinnehåll är målinriktat, anpassat till målgrupperna och behovsstyrt.
Verksamhetens behov styr planerad kompetensutveckling i projektet som är förankrat med ledningen och de fackliga representanterna. De ställer sig bakom projektet. Ledningen medverkar till att tid frigörs för utbildning genom resursplanering.
Volvo har avsatta finansiella resurser för att bedriva projektet. Erfarenhet hämtas från tidigare projekt om resursbehovet. Härigenom säkerställs kostnadseffektivitet och en slimmad administration.