Projekt

Diarienummer:
24-054-S02
Namn:
FUN Framtid (Främja Ungas Närvaro och Framtid)
Startdatum:
2025-09-01
Slutdatum:
2028-06-30
Antal deltagare:
1800
Berörd fond:
ESF+
Beviljat ESF-stöd:
31 656 353
Insats av strategisk betydelse:
Nej
Interventionstyp:
140
Land som berörs:
Sverige
NUTS-2 kod:
SE31
Program CCI:
2021SE05SFPR
Programområde:
A
Projektägare:
REGION GÄVLEBORG
Projektägare organisationsnummer:
2321000198
Region:
Norra Mellansverige
Sekundärtema - Motverka barnfattigdom:
Nej
Specifikt mål:
A2B
Stödmottagare ort:
GÄVLE
Stödmottagare postnr:
80188
Total projektbudget:
52 768 683
Unionens medfinansieringsgrad:
60%

Projektet FUN Framtid (Främja Ungas Närvaro och Framtid) riktar sig till unga 13–16 år i Gävleborgs län. I problemanalysen som ligger till grund för projektet syns det tydligt att insatser behövs för att främja närvaro i skolan och öka andelen elever som blir behöriga till gymnasiet. Det finns ojämlikheter mellan olika grupper utifrån kön, födelseland och föräldrars utbildningsnivå och projektet ska bidra till att minska dessa skillnader. Insatser i grundskolan är även viktiga för att främja fullföljda gymnasiestudier som är en stark skyddsfaktor mot utanförskap.

Genom att ge elever tidiga och främjande insatser kan skolanknytningen stärkas. I projektets övergripande metod, insatspyramiden, tas det hänsyn till deltagarnas olika förutsättningar och behov i de riktade insatserna, vilket bidrar till förbättrad tillgänglighet, ökad jämställdhet och motverkar diskriminering. De universella insatserna i projektet bidrar bland annat till att deltagarna, oavsett bakgrund, får bättre förutsättningar till ökad självkännedom, att göra självständiga val och forma sin framtid. Projektet arbetar även för organisations- och strukturförändringar för att få till varaktiga förändringar som främjar elevers närvaro, hälsa och möjligheter till vidare studier. Projektet bedrivs på högstadieskolor i nio av länets kommuner under tre läsår. 1800 elever ska få ta del av insatser som bidrar till att de lämnar grundskolan med gymnasiebehörighet.