Projekt

Diarienummer:
24-052-S04
Namn:
Framtidens arbetsplats
Startdatum:
2025-10-01
Slutdatum:
2028-03-31
Antal deltagare:
80
Berörd fond:
ESF+
Beviljat ESF-stöd:
3 801 591
Insats av strategisk betydelse:
Nej
Interventionstyp:
141
Land som berörs:
Sverige
NUTS-2 kod:
SE33
Program CCI:
2021SE05SFPR
Programområde:
A
Projektägare:
STORUMANS KOMMUN
Projektägare organisationsnummer:
2120002577
Region:
Övre Norrland
Sekundärtema - Motverka barnfattigdom:
Nej
Specifikt mål:
A1A
Stödmottagare ort:
STORUMAN
Stödmottagare postnr:
92381
Total projektbudget:
6 999 591
Unionens medfinansieringsgrad:
40%

Äldreomsorgen i Storumans kommun har på samma sätt som i hela landet ett antal stora problem och utmaningar inför framtiden. Några av de största problemen är: personalbrist, att kompetens saknas, att nya anställda tvingas in i arbete för tidigt, en bristande arbetsmiljö, att olämpliga anställda tillåts vara kvar, bristande språkkunskaper samt att nödvändig utbildning saknas inom personalen (framför allt delegering, d.v.s. behörighet att dela ut medicin).

Det finns många orsaker till detta, men några av de största orsakerna är "människobrist", d.v.s. att det helt enkelt inte finns tillräckligt många anställningsbara personer tillgängliga, att yrket inte anses som attraktivt och att karriärvägarna i yrket är begränsade. Mot bakgrund av detta finns ett stort behov att hitta åtgärder som kan ge bestående positiva effekter. Med anledning av detta har Storumans kommun genomfört en förstudie, "Framtidens arbetsplats".

Förstudien visar på att det inom omsorgen i Storumans kommun finns mycket kunskap inom arbetsgrupperna som bör lyftas. Flertalet erfarna undersköterskor som jobbat inom yrket, en de hela sin verksamma yrkeskarriär inom Storumans kommun, lyfter att de ofta får ta ett större ansvar än kollegor med mindre erfarenhet trots att de är anställda på lika villkor. Storumans kommun behöver ta ett krafttag kring utbildning och utveckling för att få människor att stanna kvar och vilja arbeta inom vården. Utbildning är grunden till mycket och svaret på många frågor i förstudien.

En annan slutsats som framkommer är att Storumans kommun bör som många andra kommuner titta på hur arbete kan differentieras och hur titulaturer kan införas både för att hitta olika karriärvägar och för att rätt person skall vara på rätt plats. Differentiering och införande av titulaturer kan också bidra till en ökad yrkesstolthet. Den 1 juli 2023 blev undersköterska en skyddad yrkestitel i Sverige. För att få använda titeln behövs bevis från Socialstyrelsen som kan visa att man är behörig undersköterska. Om man haft tillsvidareanställning som undersköterska när de nya reglerna började gälla får man använda titeln fram till 30 juni 2033. Den anställde har alltså till 2033 på sig att komplettera med det man idag saknar för att fortsatt kunna titulera sig undersköterska i sitt arbete.

Därför behövs strategier för att effektivisera inträdet till arbete och utbildning inom vård- och omsorg där behoven redan idag är stora. En sådan strategi kan vara att genomgå utbildning på arbetsplatsen. Vuxenutbildningen har sedan många år utbildat och validerat många av de medarbetare som finns inom socialförvaltningen. Ett traditionellt förfarande som då eleven kommer in på skolan för att ta del av utbildningen blir ganska tidskrävande. Eftersom bemanningssituationen inom socialförvaltningen är så utmanande har verksamheterna svårt att avvara sin personal för studier då de behövs på arbetsplatsen.

Projektets primära mål är att höja kompetensen hos personal inom äldreomsorgen i Storumans kommun i syfte att öka kvaliteten i verksamheten. Bland medarbetarna finns idag en stor variation i utbildnings- , kunskaps, och erfarenhetsnivå. Det finns de som är nya i yrket och helt saknar utbildning för arbete inom omsorgen och som behöver lära sig allt från grunden som exempelvis dagliga rutiner i arbetet, på arbetsplatsen och ute hos vårdtagarna. De behöver lära sig dokumentation, läkemedelshantering, basala hygienrutiner, med mera.

Genom att tillvarata kunskap och förmågor hos erfaren personal och utbilda så kallade yrkesinstruktörer som får en fördjupad handledarutbildning och blir utbildarens (projektledarens) förlängda arm på arbetsplatsen, kan utbildningarna flytta ut på arbetsplatserna och där integreras med ordinarie verksamhet. På detta sätt kan ett stort antal personer ur projektets målgrupp tidigt få ta del av de kompetenshöjande insatserna. Utbildaren och instruktörerna samarbetar nära och kan hela tiden anpassa insatserna efter så väl individens som verksamhetens behov. Deltagarna får rätt förutsättningar att klara av sitt dagliga arbete på bästa sätt. De får möjlighet till den kunskap och de verktyg de behöver för att möta vårdtagarna och kan genom sina nya kunskaper och färdigheter också bli mer delaktiga i sitt arbete och känna sig mer inkluderade på sin arbetsplats.

De övergripande målen för projektet är att: - bemanna verksamheterna med utbildad och kompetent personal, och att - använda våra anställdas hela kompetens.

Ett av projektets viktigaste mål är att inkludera dem som inte har tillräckliga språkkunskaper för att både idag utföra sitt arbete och att uppnå och utveckla den kompetens som krävs. En metod för detta är just att kombinera rollen yrkesinstruktör och språkombud på de deltagande verksamheterna. Till detta kommer att beakta könsfördelningen både bland yrkesinstruktörerna och bland dem som utbildas (den primära målgruppen). Denna metod syftar på ett mycket konkret sätt mot de horisontella målen för jämställdhet och icke-diskriminering, och dessutom bidrar detta på ett (förhoppningsvis) effektivt sätt till social hållbarhet genom inkludering och större delaktighet genom att deltagarna får en starkare ställning på arbetsmarknaden och därigenom också i samhället generellt.