25-028-S03 - Främja skolnärvaro för framtida sysselsättning
Projektet riktar in sig på grundskolans högstadium i Norrbotten i Luleås kommunala verksamhet med primärt fokus socioekonomiskt utsatta områden. Projektets övergripande paraply faller inom ramen för att öka möjligheterna till ett inkluderande och hållbart arbetsliv.
Projektet har två övergripande områden:
-att öka skolnärvaro för goda förutsättningar för en lyckad framtida sysselsättning
-att ge eleverna verktyg för att fatta medvetna och väl underbyggda val om sin framtid
-Att öka skolnärvaro och ge goda förutsättningar för en lyckad framtida sysselsättning
Hög skolnärvaro är en framgångsfaktor för att eleven ska lyckas i skolan. Ett gott förebyggande arbete samt kända och implementerade rutiner och insatser vid frånvaro ger en trygghet för alla - inte minst för den enskilda eleven. Närvaro i skolan är en friskfaktor vad gäller mående, lärande och framtida möjligheter. Det är i skolan kunskap hämtas och det är även här det tränas på det sociala samspelet, som är så viktigt för framtiden. Vid frånvaro missar barnet inte bara kunskaper utan även den sociala gemenskap som skolan ger.
Projektet svarar upp mot en aktiv inkludering och stärkt social hållbarhet. Projektet förväntas ge effekt i form av att integration underlättas, att underlätta att delta i ett socialt kontext och preventivt i det kommande arbetslivet. Projektet handlar om att arbeta förebyggande för att förbättra skolresultat och motverka skolfrånvaro.
-Att ge eleverna verktyg för att fatta medvetna och väl underbyggda val om sin framtid
Alla barn och unga i Luleås kommunala skolor ska få sitt behov av studie- och yrkesvägledning tillgodosett. De ska kunna se positivt på framtiden och få verktyg för att kunna göra väl underbyggda val för studier och yrkesval. Väl underbyggda val minskar risken för avhopp, felval samt ger positiva effekter för studieresultaten. Vi lever i ett ständigt föränderligt samhälle. För att kunna förbereda eleverna inför ett kommande yrkesliv ställs höga krav på skolan att följa med i denna utveckling och samverka med omvärlden. Att välja en utbildning är en komplex process där många faktorer så som kön, social och kulturell bakgrund påverkar och i hög grad styr elevernas val.
En del av kommunens elever lämnar grundskolan utan godkända betyg samtidigt som omval inom och avhopp från gymnasiet är en del av vardagen. Detta kan medföra att dessa elever försenas in på arbetsmarknaden eller i värsta fall, hamnar i ett utanförskap. För att motverka detta krävs att skolan ger eleverna verktyg för att kunna fatta medvetna och väl underbyggda val om sin framtid. I ett livslångt lärande perspektiv sker val av utbildning och inriktning flera gånger under livet, för att kunna skapa egna mål för sin framtid krävs att eleverna har tillgång till adekvat studie- och yrkesvägledning. Projektet svarar även upp mot en föränderlig arbetsmarknad och handlar om insatser för att rusta individer för att kunna hantera förändringar av utbud och efterfrågan på arbetsmarknaden. Projektet förväntas ge effekt i form av att främja social inkludering och motverka utanförskap i studierna och preventivt i det kommande arbetslivet.