Projekt
Järva stadsdel, med ca 92 000 invånare, har hög ungdomsarbetslöshet (17,5 % för åldrarna 15-24) och en stor andel unga som varken studerar eller arbetar, särskilt bland utrikesfödda och de med funktionsnedsättning. Skolresultaten är också lägre än genomsnittet i Stockholm. Samtidigt ökar behovet av STEM-kompetenser på arbetsmarknaden, och intresset för dessa ämnen minskar bland unga.
Bristande intresse för teknik och naturvetenskap leder till färre karriärmöjligheter för unga och ökad ojämlikhet för vidare utbildning. Detta förstärker segregationen och minskar samhället tillväxt. För att möta den ökande efterfrågan på kompetenser inom STEM måste ökad förståelse kring ungas förutsättningar att exponeras och intresseras av STEM öka.
Förstudien ämnar titta på förutsättningar för unga 13-19 år i Järva med målet är att genom samverkan mellan företag, akademi och offentliga aktörer öka intresset för STEM bland dessa unga, och därigenom stärka deras framtida möjligheter på arbetsmarknaden.
Förstudien kommer att använda flera metoder för att öka ungas intresse för STEM. Bland annat:
Situationsanalys: Genomföra en kartläggning av befintliga utbildningsprogram och resurser inom STEM för målgruppen 13-19 år i Järva, där eventuella luckor identifieras genom intervjuer med aktörer.
Intervjuer och fokusgrupper: Kvalitativa intervjuer och gruppdiskussioner med unga, lärare och föräldrar i Järva för att förstå deras syn på STEM, motivation och hinder.
Samverkan med intressenter: Workshops med skolor, kommun, företag och ideella organisationer för att diskutera gemensamma mål och strategier för att förbättra ungas tillgång till STEM.
Praktik och nätverk: Praktiska workshops och möten med STEM-professionella för att ge unga konkret inblick i STEM-karriärer.
Analys av litteratur och data: Granskning av forskning och tidigare studier för att identifiera trender inom ungas intresse för STEM.
Handlingsplan: Utarbeta en konkret plan med åtgärder, ansvar och tidsramar för att säkerställa fortsatt arbete och engagemang.
Målen för förstudien inkluderar att öka ungas exponering och intresse för STEM genom nya metoder och insatser, etablera en långsiktig samverkan mellan näringsliv, offentlig sektor och akademi, samt skapa underlag för framtida projektansökningar. Analys av problem, metoder och aktörer är centralt för att uppnå en inkluderande och jämlik arbetsmarknad, i linje med de regionala målen i RUFS 2050.