25-020-S02 - Förskola för Framtiden Sverige

Diarienummer:
25-020-S02
Fond:
ESF+
Projektägare:
IV - Idéburen välfärd ekonomisk förening
Projektägare org.nr.:
7696083299
Specifikt mål:
A1A
Total projektbudget:
10 493 530
Beviljat ESF-stöd:
5 689 690
Planerat antal deltagare:
320
Projektperiod:
2026-02-02 - 2029-01-31
Startdatum:
2026-02-02
Slutdatum:
2029-01-31
Programperiod:
2021-2027
Programområde:
A
Interventionstyp:
141
Unionens medfinansieringsgrad:
40%
Stödmottagarens land:
Sverige
Program CCI:
2021SE05SFPR
Sekundärtema - Motverka barnfattigdom:
Nej
Insats av strategisk betydelse:
Nej
NUTS-2 kod:
SE0

Projektet Förskola för Framtiden Sverige, som genomförs februari 2026–januari 2029, har som syfte att lägga grunden för livslångt lärande för både anställda och organisationer inom idéburna förskolor – och därigenom stärka deras möjligheter att vara verksamma i branschen även när kraven förändras.
För att uppnå detta övergripande syfte har projektets mål och insatser utformats så att de både möter dagens behov och förbereder för framtidens utmaningar – på såväl individnivå som organisationsnivå. Anställda erbjuds kompetensutveckling som svarar mot gällande krav i skollagen och Lpfö18, samtidigt som digitala lärverktyg och flexibla utbildningsformer används för att stärka deras motivation och förmåga till livslångt lärande. På organisationsnivå introduceras metoder och verktyg som både svarar mot aktuella behov och långsiktigt stärker organisationernas kapacitet genom att utveckla processer och arbetssätt för strategiskt kvalitets- och utvecklingsarbete.
Insatserna omfattar alla anställda – oavsett utbildningsbakgrund eller anställningsform – med målet att stärka varje individs ställning på arbetsplatsen och på arbetsmarknaden. Genom att även inkludera medarbetare med annan utbildningsbakgrund än förskollärarutbildning lyfter projektet fram en växande personalgrupps potential att bidra till högkvalitativ förskoleverksamhet. Detta öppnar nya, inkluderande vägar till kompetensutveckling och visar hur förskolor kan ta till vara hela personalstyrkans resurser.
Metodvalen skapar en tydlig röd tråd från behov till resultat. Genom tjänstedesign kartläggs verkliga behov och insatser utformas i nära samverkan med huvudmän, ledare och anställda så att de fungerar i vardagen. Innovationslabb används för att gemensamt formulera problem, samskapa lösningar och pröva dem praktiskt. Dessa arbetssätt har förankrat projektet djupt i verksamheterna, byggt engagemang och säkerställt långsiktig relevans.
Sammantaget stärker projektet både individ och organisation: personalen får de kompetenser som krävs idag och lär sig samtidigt att utveckla nya, medan förskolorna bygger kapacitet att strategiskt använda olika kompetenser, möta förändrade krav och upprätthålla hög kvalitet. Förskola för Framtiden Sverige är därmed inte bara ett kompetensutvecklingsprojekt för att hantera dagens behov, utan en satsning som lägger grunden för livslångt lärande och en hållbar framtid för förskolorna, deras anställda och barnen de möter – samt en modell för hur idéburna organisationer kan leda utvecklingen av framtidens förskola.

Hjälpte informationen dig?

Ja
Nej
Tack för din feedback!