Projekt

Diarienummer:
24-022-S03
Namn:
Förskola för framtiden i Sydsverige
Startdatum:
2025-02-01
Slutdatum:
2027-06-30
Antal deltagare:
186
Berörd fond:
ESF+
Beviljat ESF-stöd:
5 355 060
Insats av strategisk betydelse:
Nej
Interventionstyp:
141
Land som berörs:
Sverige
NUTS-2 kod:
SE22
Program CCI:
2021SE05SFPR
Programområde:
A
Projektägare:
IV - Idéburen välfärd ekonomisk förening
Projektägare organisationsnummer:
7696083299
Region:
Sydsverige
Sekundärtema - Motverka barnfattigdom:
Nej
Specifikt mål:
A1A
Total projektbudget:
9 944 145
Unionens medfinansieringsgrad:
40%

Projektet "Förskola för Framtiden i Sydsverige," sträcker sig från 1 februari 2025 till 30 juni 2027. Projektet syftar till att utveckla lösningar för fyra centrala utmaningar som rör både anställdas kompetensutveckling och deras möjligheter på arbetsmarknaden, samt idéburna förskolors förmåga att anpassa verksamheterna för att upprätthålla hög kvalité för både personal och barn. Projektet, som leds av IV–Idéburen Välfärd tillsammans med medlemsförskolor i Sydsverige, fokuserar på att utveckla flexibla lösningar för nödvändig kompetensomställning inom förskolan. Ett centralt inslag har varit samarbetet med medlemmarna, där identifiering av problem och insatser för att hantera dessa har varit avgörande. Förskolan, liksom samhället i stort, står inför omfattande förändringar med nya lagar och förordningar som ställer ökade krav på verksamheten och personalens kompetens. Detta gör det nödvändigt att förbereda de anställda på de utmaningar och förändringar som framtiden medför. Inom projektet kommer kompetenshöjande insatser genomföras både på individnivå och organisationsnivå för att stärka omställningsförmågan på samtliga nivåer. Anställda kommer att erbjudas möjlighet till kompetensutveckling inom följande områden, oavsett anställningsform, för att öka deras professionella möjligheter och anpassa sig efter arbetsmarknadens krav: Hållbar Digital kompetens Språk- och kulturutveckling Hållbar utveckling Jämställdhetspedagogik Anpassning av lärmiljöer för barn med behov av stöd Matematik på förskolan Utöver dessa områden kommer personal utan formell utbildning för arbete med barn att få ytterligare kompetensutveckling inom förskolans funktion och pedagogisk insikt som stärker anställdas möjligheter på arbetsplatsen och till fortsatta studier. Dessa individuellt inriktade kompetensutvecklingsinsatser kommer att kompletteras med åtgärder för kompetenshöjning som riktar sig till huvudmän och ledare, i syfte att bygga organisationskompetens för ett strategiskt utvecklingsarbete. Detta arbete gör det möjligt för organisationen att anpassa sin verksamhet efter nya krav och ger de anställda möjligheter att växa och utvecklas i takt med förändringarna. Genom detta projekt strävar vi efter att inte bara rusta förskolorna för framtida utmaningar, utan också att skapa hållbara och attraktiva arbetsmiljöer där alla kan växa och utvecklas.