Projekt

Diarienummer:
24-056-S02
Namn:
Edmund 2.0
Startdatum:
2025-10-01
Slutdatum:
2028-09-30
Antal deltagare:
160
Berörd fond:
ESF+
Beviljat ESF-stöd:
9 103 457
Insats av strategisk betydelse:
Nej
Interventionstyp:
140
Land som berörs:
Sverige
NUTS-2 kod:
SE12
Program CCI:
2021SE05SFPR
Programområde:
A
Projektägare:
FLENS KOMMUN
Projektägare organisationsnummer:
2120000332
Region:
Östra Mellansverige
Sekundärtema - Motverka barnfattigdom:
Nej
Specifikt mål:
A2A
Stödmottagare ort:
FLEN
Stödmottagare postnr:
64281
Total projektbudget:
16 862 657
Unionens medfinansieringsgrad:
40%

I Flens kommun finns en stor grupp utrikesfödda personer som står långt från arbetsmarknaden. Flertalet av dessa personer har varit placerade i ett flertal insatser i kommunal- och arbetsförmedlings regi utan att komma i arbete. Projektet handlar om att utifrån beprövade metoder bygga upp en modell som innebär att målgruppen kan påbörja en stegförflyttning som på sikt leder till arbete och egen försörjning. I projektägarens analys av problemet har tre områden identifierats där annat arbetssätt behövs för att sparka i gång stegförflyttningen mot arbete. Det handlar om språkinlärning, arbetsmarknadsinriktade inslag samt samhällsintegrering (kulturinlärning). Den aktuella målgruppen har huvudsakligen låg eller ingen utbildning från hemlandet. SFI (svenska för invandrare) är byggt utifrån det svenska skolsystemet och är som utbildningsform inte anpassat för elever med kort eller ingen tidigare erfarenhet av skola och studier. En lågutbildad invandrare står inför en nästan omöjlig utmaning när de möter det svenska kravet på utbildning. Förutom att lära sig ett nytt språk ska de även utveckla kunskap om studieteknik. En undervisningsform där eleven inledningsvis får stöd och hjälp på det egna modersmålet (MBV Modersmålsbaserad undervisning) tror vi kan vara en metod som ökar språkprogressionen hos målgruppen. Metoden går ut på att tvåspråkig personal undervisar i svenska på samma sätt som svenska barn får lära sig engelska i skolan. Inledningsvis mycket förklaringar och direktöversättningar på modersmålet för att succesivt övergå till undervisning enbart på svenska. I stadsdelen Hyllie i Malmö har man med gott resultat undervisat lågutbildade invandrare i svenska med hjälp av MBV, modersmålsbaserad undervisning. Modersmålsbaserad vuxenundervisning utgår från och baseras på forskning inom den sociokulturella teoribildningen. (Mörnerud 2004). Om eleven får läsa ett ämne både på modersmålet och målspråket och om språken har samma status i undervisningen utvecklas större kunskap och bättre resultat än hos de elever som lär sig ämnet bara på ett språk. Mörnerud menar att modersmålet är ett ovärderligt redskap för den kortutbildade för att kunna lära sig svenska i skolmiljön och integreras i det svenska samhället. När vuxna lär sig ett nytt språk kan det vara fördelaktigt att de inte bara sitter i ett klassrum och lär sig ur böcker. Att få tillämpa språket i funktionella sammanhang förstärker och befäster det som eleven lärt sig i klassrummet, vilket är extra viktigt för utrikesfödda som saknar teoretisk studievana. Inom projektet kommer arbetssättet där teoretisk språkundervisning kombineras med arbetsplatsbaserad språkträning att appliceras som ett komplement till den modersmålsbaserade undervisningen. I vilken omfattning arbetsplatsbaserad språkträning appliceras kommer att baseras på individuella bedömningar av elevens behov och förutsättningar. För de deltagare som har svaga kunskaper i svenska kommer projektpersonal att medverka som stöd under den arbetsplatsbaserade språkträningen. Arbetsmarknadsinriktade inslag Enligt den danska BIP-forskning så måste kompetensstärkande insatser kombineras med arbetsmarknadsinriktade inslag för att arbetslösa ska komma närmare arbete. Praktik är den klart effektivaste metoden för att matcha arbetslösa mot arbete. Dessvärre så har många ur den aktuella målgruppen för detta projekt för svaga kunskaper i svenska språket för att en traditionell praktik ska vara genomförbar. För dessa deltagare kommer projektet i stället att arbeta med personalstöttad praktik och studiebesök inom yrkesområden som är tänkbara för målgruppen att arbeta inom. Insatserna syftar till, förutom språkträning, att ge deltagarna kunskap om hur den svenska arbetsmarknaden fungerar och att ge vägledning till deltagarnas framtida yrkesval. Yrkesval som är viktiga utifrån att de ger deltagarna ett mål och därmed en ökad motivation. De praktiska besöken kommer att varvas med teoretiska vägledande, kunskapshöjande insatser där jämställdhet, tillgänglighet och icke-diskriminering är en viktig del av hur den svenska arbetsmarknaden fungerar. Utrikesfödda personer som lyckats få ett arbete i Sverige kommer också att bjudas in som föreläsare i syfte att ge deltagarna positiva förebilder och utbyta erfarenheter som visar att det är fullt möjligt att få ett arbete i Sverige. Samhällsintegration Att främja relationerna mellan olika befolkningsgrupper är en viktig del i byggandet av ett hållbart samhälle. Projektet kommer att verka för att alla deltagare deltar i en verksamhet som arbetar med att sammanföra invandrarfamiljer med etniskt svenska familjer i syfte att stärka kunskapen om svensk kultur i praktiken genom social samvaro. Projektet kommer att upphandla konceptet med målsättning att alla deltagare i projektet ska få en svensk kontaktfamilj.