Projekt
Malmö stad erbjuder 800 årligen visstidstjänster avsedda för Malmöbor som innan anställning har haft försörjningsstöd. Arbetsplatserna finns inom stadens alla förvaltningar fördelade på många olika typer av tjänster. Idag har de flesta som anställs på dessa tjänster inte tillgång till Malmö stads grundläggande digitala system på grund av bristande digital kompetens. Dessa brister beror på strukturell diskriminering och socio-ekonomiska faktorer som påverkar dessa medarbetares möjlighet att utveckla grundläggande digital kompetens och få en hållbar förankring på arbetsmarknaden.
Malmö stads verksamheter digitaliseras allt mer och digital kompetens efterfrågas oftare även hos medarbetare inom projektets målgrupp. Projektet syftar till att ge alla nyanställda en likvärdig digital kompetensutveckling som kompenserar för individuella förutsättningar och bakgrund, och som bejakar anpassningar efter behov. Metoden bygger på att nyvunnen kunskap ska kunna tillämpas direkt på den egna arbetsplatsen med stöd från handledare för att främja positiv repetition.
Kompetensutvecklingsmoduler kopplade till digitala arbetsuppgifter kommer att finnas tillgängliga för inlärning även utanför projekttiden. Kombination av utbildningstillfällen och arbetsuppgifter inom anställningen främjar långsiktig kunskap och bidrar till de anställdas livslånga lärande. Projektets huvudmål är dels att ge 650 medarbetare en digital baskompetens och dels att skapa en hållbar kompetensutvecklingsplan som ska bli en integrerad del av alla berörda medarbetares anställning.