25-025-S04 - Core Skills Västerbotten
Arbetslivet förändras snabbt. Enligt WEF:s Future of Jobs 2025 är färdigheter som AI & digital förståelse, kreativt tänkande, livslångt lärande samt ledarskap och social påverkan avgörande fram till 2030. Trots att idrottens föreningsliv är en av landets största ledarskolor saknas i dag en systematik för att bygga dessa kompetenser. Problemet är dubbelbottnat: i glesa miljöer saknas enkla strukturer som gör föreningslivet till en systematisk väg in i arbetslivet, och arbetsgivare har låg mottagarkapacitet att rekrytera på faktiska färdigheter. Det leder till att unga inte fullt ut rustas för att bli framtidens ledare – vare sig i civilsamhället, i kooperativa företag eller i arbetslivet i stort.
Core Skills Västerbotten utvecklar och testar en prototypmodell där unga får ett konkret uppdrag med mentorsstöd, reflekterar i digital loggbok, tränar micromoduler inom core och emerging skills och får sina insatser synliggjorda i öppna intyg. Idén är att inte bara synliggöra vad unga redan gör, utan också bygga nya färdigheter – så att de blir rustade ledare, kapabla att bidra i arbetslivet och vilja stanna kvar och utveckla sina lokalsamhällen.
Modellen byggs i en hub–spoke-struktur med pilotföreningar, kooperativa företag och en rad kommuner. Arbetet samordnas av RF-SISU Västerbotten tillsammans med Coompanion Västerbotten och Rädda Barnen. Prototypen är distansvänlig och låg i administration, vilket gör den särskilt lämpad för glesa miljöer och ligger i linje med utlysningens inriktningar: Utbildning & arbete (erkännande av kompetens), distansöverbryggande kapacitet (fungerar över långa avstånd) och samverkan (idéburen sektor–kommun–arbetsgivare).
Förväntat resultat: en prövad prototyp som stärker ungas möjligheter att utveckla och visa sina färdigheter, ökar små organisationers kapacitet att engagera unga ledare och lägger en grund för hållbar kompetensförsörjning i den glesa geografin. Arbetet sker med tydlig integration av horisontella principer (jämställdhet, tillgänglighet och icke-diskriminering) och dokumenteras i en form som kan spridas och skalas vidare i framtida A1/A2-insatser.