Projekt

Diarienummer:
24-024-S02
Namn:
Campus Lycksele
Startdatum:
2025-01-02
Slutdatum:
2028-01-02
Berörd fond:
ESF+
Beviljat ESF-stöd:
2 592 275
Insats av strategisk betydelse:
Nej
Interventionstyp:
175
Land som berörs:
Sverige
NUTS-2 kod:
SE33
Program CCI:
2021SE05SFPR
Programområde:
D
Projektägare:
LYCKSELE KOMMUN
Projektägare organisationsnummer:
2120002635
Region:
Övre Norrland
Sekundärtema - Motverka barnfattigdom:
Nej
Specifikt mål:
D1
Stödmottagare ort:
LYCKSELE
Stödmottagare postnr:
92181
Total projektbudget:
5 752 799
Unionens medfinansieringsgrad:
40%

Tillgången till högre utbildning är skevt fördelad i landet. Nästan alla orter med tillväxt, god kompetensförsörjning och höga andel eftergymnasialt utbildade har en högskola med statligt anslag. Geografiska avstånd innebär lägre utbildningsnivå, avflyttning i synnerhet av unga kvinnor och ofta för gott, och svårt att få tag på rätt utbildad arbetskraft. Lokal tillgång till högre utbildning är avgörande. Utbildning är gratis, men lokal tillgång till utbildningen kräver insatser av de kommuner som saknar lärosäte. Hade distansutbildning räckt skulle utbildningsnivåerna vara jämnare. Istället krävs ett studiesocialt sammanhang, tillgång till studentservice och stöd och ett brett och relevant utbildningsutbud där studenten finns. Alternativet är att flytta, men det vill och kan inte alla. Campus Lycksele ska vara en miljö där eftergymnasiala studier bedrivs på universitets-, högskole- och yrkeshögskolenivå. Decentraliserad utbildning erbjuds i lokala studentgrupper som deltar i fjärrsänd undervisning eller med lärare på plats och med tillgång till service och stöd. Campus ska erbjuda en trygg studiesocial miljö som är ett bra alternativ för den som vill bo kvar i Lycksele eller närliggande kommuner och där praktiska moment kan genomföras såväl som teoretiska. För att lyckas behöver projektet ändamålsenliga lokaler och teknik, samt en organisation som kan starta utbildningar utifrån lokala behov, fungera som nod för decentraliserade utbildningar och erbjuda service och stöd. Målet är att lokalt tillgänglig högre utbildning ger positiva effekter på utbildningsnivå, kompetensförsörjning och demografi. Inom projektperioden förväntas antalet personer som går vidare till eftergymnasiala studier tydligt öka.