Projekt
"Bygga Brygga 2.0" är ett initiativ från Ängelholms kommun som syftar till att hantera problematisk skolfrånvaro bland elever i åldrarna 13–15 år vid två av kommunens grundskolor. Projektet avser att utveckla nya arbetssätt och insatser för att främja skolnärvaro och underlätta återgången till ordinarie undervisning för dessa elever. Genom att implementera naturunderstödda aktiviteter (NUA) och tillsätta så kallade brobyggare (1 på varje skola) som ska fungera som en länk mellan elever, skola och socialtjänst, strävar projektet efter att minska utanförskap och förbättra elevernas möjligheter att fullfölja sin utbildning samt få ett mer hälsosammare liv.
Projektet "Bygga Brygga 2.0" arbetar aktivt med de horisontella principerna: jämställdhet, tillgänglighet och icke-diskriminering.
Jämställdhet: Projektet tar hänsyn till könsspecifika behov genom att noggrant analysera och adressera de olika orsakerna till problematisk skolfrånvaro bland flickor och pojkar. Statistik visar att flickor är överrepresenterade i gruppen med problematisk skolfrånvaro, vilket projektet kommer att beakta vid utformning av insatser och stöd.
Tillgänglighet: En central del av projektet är att göra utbildningen mer tillgänglig för elever med hög frånvaro. Genom att erbjuda anpassade aktiviteter och stödinsatser strävar projektet efter att alla elever, oavsett bakgrund eller funktionsnedsättning, ska kunna delta i utbildningen på lika villkor.
Icke-diskriminering: Projektet identifierar och motverkar diskriminerande strukturer som påverkar elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och andra sårbara grupper. Projektet syftar till att säkerställa att alla elever har rätt till en utbildning som är anpassad efter deras behov, utan att diskrimineras på grund av deras bakgrund eller förutsättningar. Projektet bygger på tidigare erfarenheter och forskning, och dess resultat kommer att löpande följas upp och utvärderas för att säkerställa att målen uppnås och att metoderna är effektiva.