Projekt

Diarienummer:
24-049-S02
Namn:
Bryt våldet i hederns namn - Lär, förstå och agera
Startdatum:
2025-09-01
Slutdatum:
2027-12-31
Antal deltagare:
220
Berörd fond:
ESF+
Beviljat ESF-stöd:
5 135 604
Insats av strategisk betydelse:
Nej
Interventionstyp:
141
Land som berörs:
Sverige
NUTS-2 kod:
SE22
Program CCI:
2021SE05SFPR
Programområde:
A
Projektägare:
KRISTIANSTADS KOMMUN
Projektägare organisationsnummer:
2120000951
Region:
Sydsverige
Sekundärtema - Motverka barnfattigdom:
Nej
Specifikt mål:
A1A
Stödmottagare ort:
KRISTIANSTAD
Stödmottagare postnr:
29180
Total projektbudget:
9 435 589
Unionens medfinansieringsgrad:
40%

Hedersrelaterat våld och förtryck är en komplex utmaning som påverkar samhället på flera sätt inklusive de professioner som hanterar frågan om de drabbades skydd, trygghet och skälig levnadsnivå. Arbetsgivare har ett ansvar att säkerställa kompetensen för berörda medarbetare på kort såväl som längre sikt. Detta inkluderar förståelse för hur hedersrelaterat våld och förtryck kan påverka personer som lever i strikta hedersnormer, identifiera effektiva strategier för att förebygga samt erbjuda anpassade och effektiva riktlinjer och verktyg för medarbetarna att bekämpa hedersrelaterat våld och förtryck. Utmaningen att bekämpa hedersrelaterat våld är inte ny men vi kan självkritiskt konstatera att vi fortfarande står inför stora kompetensbrister för att säkerställa de drabbades rätt till skydd, trygghet och skälig levnadsnivå. Vi behöver säkerställa kompetens och effektiva arbetssätt för medarbetare som i sina professioner förväntas hantera ständigt nya utmaningar, strukturella såväl operativa. Samhället förändras inte minst genom influenser från omvärlden. Därför behövs också en förståelse hos medarbetaren om betydelsen av samhälls- och normsystem och kompetens att bedöma när dessa inte kan hanteras med verktyg anpassade för den traditionella socialtjänstens behov. På individnivå innebär det att förstå vilket sammanhang som de berörda utgår ifrån och lever i samt kompetens att använda relevanta, anpassade och effektiva metoder och verktyg för att säkerställa skydd, trygghet och en skälig levnadsnivå för de som lever i en hederskontext.

De senaste åren har riskerna för väldfärdsbrott lyfts på olika sätt och utifrån flera perspektiv. Som arbetsgivare behöver riskerna att utsättas för försök till påverkan, för de medarbetare som har egen erfarenhet av att växa upp i strukturer med hedersrelaterade normer, synliggöras och hanteras inom ramen för arbetsmiljöarbetet. Detta kräver kompetens om på vilket sätt kulturella och sociala normer, utifrån medarbetarens bakgrund i dessa strukturer, kan bidra till en särskild utsatthet i medarbetarens professionella roll. Situationen kräver att utsatta medarbetare har en egen medvetenhet om denna utsatthet men också får adekvat stöd från kompetenta kollegor och chefer.

Övergripande mål: Fler medarbetare, kvinnor såväl som män har adekvat, uppdaterad och stärkt kompetens för att bekämpa hedersrelaterat våld inklusive en ökad förmåga att ställa om utifrån förändrade omvärldskrav. På aggregerad nivå bidrar en stärkt förmåga att ställa om en ökad kapacitet generellt för strategisk och hållbar kompetensförsörjning.

Projektmål: 1 Stärka medarbetares kompetens genom en ökad kunskap om hur hedersrelaterat våld och förtryck ser ut i länder med hög grad av hederskultur och konsekvenserna av detta i mötet med det demokratiska systemet.

2 Stärka medarbetares förmåga att bekämpa hedersrelaterat våld och förtryck genom att öka kunskap om hur andra liknande länder arbetar mot hedersrelaterat våld och förtryck.

3 Kompetensutveckla medarbetare genom arbetet med att identifiera, anpassa och förbereda kunskapsbaserade metoder och verktyg som projektet får kännedom om.

Projektet avser att använda kända metoder som studiebesök, minikonferenser med faktiska workshops där grupperna arbetar för att gemensamt anpassa och utveckla de identifierade metoderna och eller verktygen för att fungera i en svensk kontext. De medarbetare som deltar i studieresorna behöver förutom att vara insatta i frågans komplexa natur också kunna problematisera och i dialog föra den gemensamma utvecklingen framåt.