2022/00202 - React-EU Framtidssäkrad företa
Framtidssäkrad företagssamverkan syftar till att stärka pedagoger med ansvar för företagskontakters ställning på arbetsmarknaden. Som en konsekvens av pandemin har samarbetet mellan utbildningsanordnare och företag påverkats negativt. Under 2021 uppger 30% av de studerande på en Teknikcollegecertifierad utbildningar att de inte har haft någon kontakt med industribranschen. Lärarna vittnar om att de tappar företagskontakter, har svårigheter att upprätthålla de kvarvarande företagskontakterna under pandemin och att det tydligt påverkat kvaliteten i lärandet. Och i nästa led företagens möjlighet att rekrytera kompetent utbildad arbetskraft. nnSystemtekniskt är detta kritiskt. Om inte pedagogen och utbildningsanordnaren förmår att skapa och upprätthålla en adekvat mängd företagskontakter/samverkansföretag, kan de inte garantera ett företagsförlagt lärande. För en yrkesutbildning är det lagstadgade kravet 15 veckor och för en gymnasieingenjörsutbildning är det tio veckor. Uppnås inte detta får inte utbildningen bedrivas och en central del av kompetensförsörjningen till svensk industri slås ut. Pedagogens kunnande och förmåga till företagsamverkan är med andra ord en nyckelkompetens som måste stärkas. nnFramtidssäkrad företagssamverkans insatser syftar till attn•tstärka den pedagogiska personalens individuella kompetens i n företagssamverkan och därigenom deras ställning på n arbetsmarknaden.n•tStärka förmågan att rekrytera relevanta företagskontakter, som n kan utgöra tillräcklig bas för samverkan runt de studerandes n utbildningn•tStärka förmågan att leda effektiva processer i samverkan skola- n företag (exempelvis effektiva möten, strategisk n kompetensförsörjning och ledningssystem)n•tStärka förmåga att driva ett kvalitetssäkrat apl-arbete i samarbete n med företagn•tTillhandahålla digitalt stöd för företagsförlagd praktik samt utbilda n i hur detta används och administrerasn•tTillhandahålla en digital portal där projektets utbildningsinsatser n och metoder är samlade (exempelvis företagsrekrytering, digitalt n apl-stöd och strategisk kompetensförsörjning) n•tValidera behöriga pedagoger i Svensk Industrivalidering n (Industriteknik BAS/Automation BAS/Underhåll BAS)n•tUtbilda aktuella pedagoger till testledare för Svensk n Industrivalideringn•tOrganisera lärande nätverk som bas för kollegialt lärandennMetoden som används är lärande nätverk (kollegialt lärande kombinerat med kompetenshöjande insatser). Projektet kommer att använda digitalisering för att sprida, förankra och säkra implementering av utbildningar och metoder efter genomförande. nnPrimär målgrupp (tillika projektdeltagare) är pedagoger med ansvar för företagssamverkan (yrkeslärare, apl-samordnare, lokala samordnare, programansvarig TE/NA/T4). Antal projektdeltagare är 120 stycken.