2015/00665 - Plug in
Plug In 2.0 vill fortsätta att utveckla framgångsrika strategier för att minska tidiga skolavbrott i Sverige. Utifrån tidigare erfarenheter kan det konstateras att det är viktigt att: n•tÖka fokus på jämställdhetsintegreringn•tMöjliggöra för fler kommuner att skapa ytterligare kunskapsgenerering och erfarenhetsutbyten•tGenom arbetet i Pluginnovation förbättra utvärderingen av resultat, samt säkerställandet att insatser vilar på en vetenskaplig grundn•tUtveckla arbetet kring systemförändringar, inom både Sverige och EUnFör att lyckas med detta vill Plug In 2.0 bygga vidare på den framgångsrika projektarkitekturen med flernivåstyrning. Där tre nivåer- nationell (SKL), Regionala delprojekt (regionala aktörer) och lokala verkstäder (skolor/kommuner) möjliggör insatser och skapandet av resultat på flera olika nivåernPlug In 2.0 syftar till att stärka och höja kvaliteten i befintliga och redan utvecklade insatser samt skala upp alternativt sprida dem till nya verkstäder. nOch dess Projektmålet är att skapa insatser riktade till 3000 unga kvinnor och män som inte fullföljer gymnasieskolan eller lämnar den utan fullständiga betyg.nDe målgrupperna som är aktuella i projektet är: nMålgrupp 1nUnga kvinnor och män i gymnasieskolan som riskerar att avbryta sina studier. Avbrottsrisken definieras utifrån olika faktorer som genom forskning, statistik samt Pluginnovations arbete visat sig kunna vara indikatorer för ökad avbrottsrisk.nnMålgrupp 2nUnga kvinnor och män som ingår i det kommunala aktivitetsansvaret, d.v.s. ungdomar som fullgjort sin skolplikt men inte fyllt 20 år och som inte genomför eller har fullföljt utbildning på nationella program i gymnasieskola, nationella eller specialutformade program i gymnasiesärskola eller motsvarande utbildning.nnMålgrupp 3nNyanlända unga kvinnor och män, 15-24 år, med behov av stöd för att uppnå gymnasiebehörighet och i förlängningen gymnasieexamen.