2020/00595 - Förstudie Fullföljda studier

Diarienummer:
2020/00595
Fond:
Socialfonden
Projektägare:
Göteborgsregionen, Göteborgsregionen / GR Utbildning
Kontaktperson:
Sofia Reimer
Specifikt mål:
2.1
Total projektbudget:
396 838
Beviljat ESF-stöd:
396 838
E-post:
sofia.reimer@goteborgsregionen.se
Projektperiod:
2021-04-01 - 2021-12-31
Startdatum:
2021-04-01
Slutdatum:
2021-12-31
Programperiod:
2014-2020
Programområde:
2
Interventionstyp:
102
Unionens medfinansieringsgrad:
50%
Stödmottagarens postnummer:
40222
Stödmottagarens land:
Sverige

Fullföljda studier har under många års tid varit ett prioriterat område hos medlemskommunerna i Göteborgsregionen. Kunskapsresultat och en fullföljd gymnasieexamen ses som avgörande för att minska risken för utanförskap och en framtida etablering på arbetsmarknaden. n nIdag finns dock en relativt stor andel elever som inte fullföljer sina studier, och studieavbrottsfrågan har flera förklaringsfaktorer. Elevbehoven kopplat till främst psykisk ohälsa och neuropsykiatriska funktionsvariationer har förändrats de senaste åren, och skolpersonal saknar många gånger förutsättningar för att möta dessa elever. Parallellt med detta finns också en stor andel obehörig skolpersonal inom såväl grund- som gymnasieskola. Vidare spås elevkullarna i GR öka kommande år, vilket innebär fler elever med förändrade behov att möta för skolpersonalen.nnGR önskar i en förstudie undersöka vilka förutsättningar och kompetens behörig och obehörig skolpersonal i grundskola och gymnasieskola har för att möta behoven hos elever i riskzon för att inte fullfölja sina studier. Genom en systematisk och fortlöpande datainsamling i form av intervjuer, fokusgrupper, statistik, forskningsöversikter samt omvärldsbevakning, är avsikten att förstudien ska resultera i ett underlag som ökar kännedom och kunskap bland strategiska beslutsfattare i kommunerna om vilka förutsättningar och kompetens hos skolpersonal som finns, samt ge förslag till möjliga genomförandeprojekt som bidrar till att förbättra anställningsbarheten såväl för elever som för skolpersonal.

Hjälpte informationen dig?

Ja
Nej
Tack för din feedback!