2017/00438 - Drivkraftspunkten

Diarienummer:
2017/00438
Fond:
Socialfonden
Projektägare:
Sundsvalls kommun, Barn-och utbildningsförvaltningen
Kontaktperson:
Hans Viklund
Specifikt mål:
2.3
Total projektbudget:
9 279 066
Beviljat ESF-stöd:
6 035 460
Planerat antal deltagare:
300
E-post:
hans.g.wiklund@sundsvall.se
Projektperiod:
2018-02-01 - 2021-03-31
Startdatum:
2018-02-01
Slutdatum:
2021-03-31
Programperiod:
2014-2020
Programområde:
2
Interventionstyp:
109
Unionens medfinansieringsgrad:
50%
Stödmottagarens postnummer:
85185
Stödmottagarens land:
Sverige

BakgrundnSundsvalls kommun står, likt många andra kommuner, inför stora utmaningar med att få personer att påbörja eller återgå i studier. För gruppen som saknar gymnasiekompetens (och i många fall även grundskoleutbildning) ökar avståndet till arbetsmarknaden, och utanförskapet växer i samhället. Många personer ur gruppen saknar förutsättningarna att klara av studierna, och är i behov av stödinsatser både innan och under utbildningennnRegional relevansnGymnasiekompetens ses som den enskilt viktigaste förutsättningen för etablering på arbetsmarknaden. I den regionala utvecklingsstrategin för Västernorrland 2011-2021finns en målsättning om att minska gymnasieavhoppen till 10 procent (utifrån nationella målsättningar med anledning av EU2020-strategin). Detta sammanfaller med målet om att Västernorrland ska ha en arbetsmarknad som kännetecknas av bra matchning mellan utbud och efterfrågan på arbetskraft, inkludering och god integration samt ökad samverkan i utbildningsfrågor. nnI DUA-överenskommelsen mellan Sundsvalls kommun och Arbetsförmedlingen finns en målsättning om att andelen unga med gymnasieexamen ska öka till 80 procent i slutet av 2018 (att jämföra med 73,5 procent när överenskommelsen skrevs 2015). Detta kräver i sin tur extra insatser som förmår att inte bara locka personer till att påbörja studier men som även säkerställer att gruppen klarar av sina utbildningar. nProjektidénProjektet syftar till att utveckla den uppsökande verksamheten, främja olika samverkansformer samt skapa stödinsatser som gemensamt ökar antal personer som fullföljer sina gymnasiestudier. nProjektet är geografiskt avgränsat till Sundsvalls kommun. Detta eftersom det ur en resultatsynpunkt är troligast att projektet genererar effekter när resurserna koncentreras lokalt. Målet är att utveckla en modell som förenar uppsökande och stödjande verksamhet, som på sikt kan spridas till andra kommuner. nnProblembild, projektmål och delmålnDet konkreta problemet som ska angripas är att en stor grupp personer saknar grundskole-eller gymnasieexamen, som får arbetslöshet och utanförskap till följd. nProjektmålet: Skapa en ny modell som förenar den uppsökande och stödjande verksamheten. Här måste den organisatoriska kapaciteten att både hitta, identifiera och stödja personer utan fullständig gymnasieexamen förstärkas för att ge långsiktiga positiva effekter på individnivå. nnNär projektmålet att uppnått kommer följande effekter (0-5 år efter projektslut):n1.tHöjd utbildningsnivån2.tÖkade kontakter med arbetsmarknadenn3.tMinskade skillnader mellan kvinnor och män n4.tMinskat beroende av försörjningsstöd på grund av ökad sysselsättningn5.tEffektivare organisering för deltagarna hos kommunn6.tFörbättrad samverkan mellan kommun och Arbetsförmedlingn7.tFörbättrade möjligheter för företag att hitta rätt kompetensnnFör att uppnå dessa resultat sätts följande delmål;nDelmål 1: Minst 50 % av målgrupp 1 påbörjar eller återgår i studier inom ett år efter att ha tagit del av projektets insatsernnDelmål 2: Minst 50 % av deltagarna i målgrupp 2, har vid avslut anvisats till en stödinsats som stärker dem mot studier och/eller arbetsmarknaden

Hjälpte informationen dig?

Ja
Nej
Tack för din feedback!