25-031-S06 - God start i livet - Skolan som arena

Diarienummer:
25-031-S06
Namn:
God start i livet - Skolan som arena
Startdatum:
2026-10-02
Slutdatum:
2028-10-01
Antal deltagare:
450
Berörd fond:
ESF+
Beviljat ESF-stöd:
4 998 189
Insats av strategisk betydelse:
Nej
Interventionstyp:
163
Land som berörs:
Sverige
NUTS-2 kod:
SE0
Program CCI:
2021SE05SFPR
Programområde:
C
Projektägare:
BORÅS KOMMUN
Projektägare organisationsnummer:
2120001561
Region:
ESF Nationellt
Sekundärtema - Motverka barnfattigdom:
Ja
Specifikt mål:
C1
Stödmottagare ort:
BORÅS
Stödmottagare postnr:
50180
Total projektbudget:
4 998 189
Unionens medfinansieringsgrad:
90%

Projektet God start i livet – Skolan som arena syftar till att minska skillnader i livsvillkor för barn och unga i Borås, med särskilt fokus på områden där en hög andel barn växer upp i ekonomisk utsatthet. Forskning och lokala analyser visar att barn i dessa områden i lägre utsträckning deltar i förenings- och kulturaktiviteter, vilket ökar risken för svagare skolresultat, ohälsa och social exkludering. Den identifierade utmaningen för fortsättningsprojektet är inte brist på metoder, utan behovet av att långsiktigt implementera och förankra ett arbetssätt som fungerar över förvaltningsgränser.

Projektet använder sig av metoden/arbetssättet Skolan som arena, vars mål är att tillgängliggöra trygga och meningsfulla fritidsaktiviteter för barn i åldern 6–17 år, stärka barns delaktighet och inflytande samt säkerställa att arbetssättet förankras i ordinarie strukturer. På så sätt bidrar projektet till att fler barn får tillgång till meningsfull fritid, samtidigt som skolan utvecklas till en naturlig mötesplats och samverkansarena i lokalsamhället.

Metoden bygger på att förlägga fritids- och kulturaktiviteter direkt i anslutning till skolan, i nära dialog med barn, samordnare och föreningsliv. Aktiviteterna är kostnadsfria, frivilliga och utformade så att både flickor och pojkar kan delta på lika villkor. Genom att organisera arbetet på skolan skapas trygghet, kontinuitet och sänkta trösklar för deltagande.

Projektet genomförs i bred samverkan mellan grundskola, fritid och folkhälsa, kultur, sociala team, civilsamhälle och bostadsbolag. Samordnare och aktivitetsledare utgör nyckelroller i det dagliga arbetet, medan en övergripande samordnarroll ansvarar för styrning, implementering och koppling till andra sociala insatser. Projektet leds och följs upp av en styrgrupp med representanter från berörda förvaltningar och civilsamhället.

För att säkerställa långsiktighet utvecklas en implementeringsplan som förankrar arbetssättet i ordinarie styrning, skapar forum för samverkan och formaliserar ansvarsfördelning. Modellen för uppföljning vidareutvecklas så att effekterna kan följas även efter projektslut. Uppföljningen omfattar både kvantitativa indikatorer, såsom antal aktiviteter och deltagare, och kvalitativa mått på barns upplevelser och aktörers engagemang.

Projektet är i linje med de horisontella principerna jämställdhet, tillgänglighet och icke-diskriminering. Aktiviteterna är utformade för att vara inkluderande för alla barn oavsett bakgrund, kön, funktionsvariation eller språk.

Genom detta projekt, God start i livet – Skolan som arena kan vi bygga vidare på de goda erfarenheterna från vårt ursprungliga projekt och nu ta nästa steg. Att från en framgångsrik projektmodell skapa en permanent och hållbar struktur som systematiskt bidrar till att fler barn får en god start i livet och goda uppväxtvillkor.

Hjälpte informationen dig?

Ja
Nej
Tack för din feedback!