25-020-S01 - ViKan- Vård, Inkludering, Kompetens, Arbete, Nytta
Projektet ViKan adresserar äldreomsorgens stora kompetensförsörjningsbehov och kompetensutvecklingsbehov. Det tar också sin utgångspunkt i att det finns en grupp långtidsarbetslösa eller personer med svag etablering på arbetsmarknaden, som skulle kunna få ett tryggt, utvecklande och viktigt arbete inom äldreomsorgen om de får rätt typ av stöd i form av förberedelse, mottagande och vidareutbildning. När det gäller den förberedande delen av projektet så finansieras den utanför ESF-projektets budget och riktas till långtidsarbetslösa/svagt etablerade, ofta kvinnor med låg utbildning. Detta är en grupp som behöver få extra satsningar för att närma sig ett jämlikt tillträde till arbetsmarknaden. ESF-projektets början handlar om samverkan mellan folkhögskolan, som flexibel utbildningsaktör med pedagogisk erfarenhet av att arbeta och äldreomsorgen som kravställare med flera kompetensbehov. Äldreomsorgens redan anställda personal fortbildas till handledare och för att stärka deras språkkunskaper i svenska för att de på ett bra sätt ska kunna ta emot av folkhögskolan förberedda nyanställda under hösten 2026, men också för att utvecklas själva. Projektet beräknas under fem terminer att kunna stärka 250 personer som redan är anställda inom äldreomsorgen. Förhoppningsvis har de redan träffats på folkhögskolan under våren och känner varandra. När de 90 nyanställda, i fyra olika ESF-regioner påbörjar sin 100%-iga anställning, så påbörjar de samtidigt en bekostad vårdbiträdesutbildning som ges på 50% av anställningstiden. Vårdbiträdesutbildningen kommer utöver det av Skolverket framtagna yrkespaketet att fokusera mycket på yrkesnära svenskundervisning. Skolorna kommer att idka ett tvålärarskap, vårdlärare och språklärare och kommer att individanpassa undervisningen och samtidigt möta behoven i äldreomsorgen. Pedagogiken kommer att stärka de nyanställdas ställning på arbetsmarknaden samtidigt som de ökar sin delaktighet i samhället med stärkt självförtroende av att göra ett gott arbete för äldre människor med vård- och omsorgsbehov. Projektets sex deltagande folkhögskolor, Grimslöv, Sundsgården, Röda Korset, Sundbybergs, Litorina och Brunnsvik kommer under Folkhögskolornas Serviceorganisation projektledning att utbyta erfarenheter under projektets gång och i slutet av projektet kunna formulera en verklighetsanpassad utbildningsmodell i nära samverkan med kommuner och äldreomsorgsenheter. Modellen ViKan kan sedan spridas nationellt där ca 80 folkhögskolor som tidigare bedrivit vård- och omsorgsutbildningar väntar på modellen.