Projekt

Diarienummer:
24-040-S01
Namn:
Kunskapshöjning i Innovation och Teknik i vården
Startdatum:
2025-09-01
Slutdatum:
2028-08-31
Antal deltagare:
860
Berörd fond:
ESF+
Beviljat ESF-stöd:
15 669 644
Insats av strategisk betydelse:
Nej
Interventionstyp:
141
Land som berörs:
Sverige
NUTS-2 kod:
SE23
Program CCI:
2021SE05SFPR
Programområde:
A
Projektägare:
VÄSTRA GÖTALANDSREGIONEN
Projektägare organisationsnummer:
2321000131
Region:
Västsverige
Sekundärtema - Motverka barnfattigdom:
Nej
Specifikt mål:
A1A
Stödmottagare ort:
VÄNERSBORG
Stödmottagare postnr:
46280
Total projektbudget:
29 013 764
Unionens medfinansieringsgrad:
40%

Projektets titel: Kunskapshöjning i Innovation och Teknik i vården

Syfte och mål: Projektet syftar till att, i förvaltningarna Regionhälsan och Närhälsan, lösa tre huvudsakliga utmaningar:

Ett hållbart arbetsliv: Skapa nya arbetsroller där vårdpersonal kan kombinera kliniskt arbete med teknisk utveckling för att förbättra arbetsvillkoren, minska sjukskrivningar och öka arbetsmotivation.

Resursbrist: Behålla och utveckla befintlig vårdpersonal genom nya kompetensvägar, särskilt med tanke på hög personalomsättning och att många nyutbildade sjuksköterskor lämnar regionen som arbetsgivare.

Långsiktig kompetensförsörjning: Framtidens vård kräver ökad integration av innovation och teknik, men vårdpersonal saknar idag strukturerad utbildning inom dessa områden.

Bakgrund: Västra Götalandsregionen har identifierat ett behov av att höja kunskapsnivån inom innovation och teknik för att möta framtida utmaningar och möjligheter. Resursbristen i sjukvården är ett stort problem, och det behövs nya kompetenser i gränslandet mellan teknik, innovation och medicin.

Metod och genomförande: Projektet kommer att genomföras genom följande arbetspaket:

1.Projektledning: Upprätta tidplan, säkra resurser och tillsätta projektteam. Koordinera mellan arbetspaket och säkra framdrift. Identifiera potentiella risker och planera förebyggande åtgärder. Följa upp på milstolpar och förväntat resultat. Administration (bokning av möten och resor, tidrapportering, rapportering till ESF). Ekonomi (uppföljning av projektekonomi, budgetanvändning, redovisning, rapportering till ESF).

2.Kommunikation och förändringsledning: Genomsyra hela projektet i och med tätt samarbete mellan projektledare, administratör, kursledning och styrgrupp.

3.Framtagande och genomförande av utbildningar: Utveckla och förädla befintliga kurser för att passa en bredare målgrupp. Planerade utbildningsprogram inkluderar: Ettårig utbildning i innovation och teknik (20procent tjänstgöring). Tre månaders innovationsutbildning (20procent tjänstgöring). 2,5-dagars utbildning i innovation och teknik för medarbetare och chefer. Halv- och heldagars chefsseminarier och utbildningar för förvaltningsledningar. Digital introduktionsutbildning "Introduktion till innovation".

4.Organisatorisk utveckling: Skapa forum och kontaktytor för att stödja deltagarna efter avslutade utbildningar. Exempel på aktiviteter inkluderar att skapa ett regionsövergripande alumninätverk och tillse att kunskap från kortare utbildningar möjliggör vidare kontakt med Innovationsplattformen.

5.Paketering och kunskapsspridning: Sprida lärdomar från projektet inom VGR och till andra regioner. Utarbeta en projektrapport och en guide som beskriver lärdomar och hur utmaningen togs an.

Förväntade resultat: Projektet förväntas leda till ökad kunskap och medvetenhet om innovation och teknik bland deltagarna, vilket kan leda till ökad innovation och teknisk utveckling i regionen. Det förväntas också förbättra arbetsvillkoren och minska sjukskrivningar bland vårdpersonal.

Betydelse och påverkan: Genom att höja kunskapsnivån inom innovation och teknik förväntas projektet bidra till att stärka Västragötalandsregionens position som en ledande region inom teknisk utveckling och innovation. Det kommer också att bidra till att skapa ett mer hållbart arbetsliv och långsiktig kompetensförsörjning inom vården.

Positiva effekter för individen:

Karriärutveckling: Deltagarna får konkurrenskraftiga kunskaper inom ett område där det finns ett stort behov av att brygga mellan medicin och teknik. Detta ger dem en unik ställning på arbetsmarknaden och möjligheter till karriärutveckling både inom och utanför Västragötalandsregionen. Förbättrade arbetsvillkor: Genom att kombinera kliniskt arbete med teknisk utveckling kan arbetsvillkoren förbättras, vilket kan minska sjukskrivningar och öka arbetsmotivation.

Ökad kompetens: Deltagarna får tillgång till strukturerad utbildning inom innovation och teknik, vilket är nödvändigt för framtidens vård. Detta ger dem verktyg och kompetens att bidra till vårdens utveckling och effektivisering.

Hållbart arbetsliv: Projektet syftar till att skapa nya arbetsroller som gör det möjligt för vårdpersonal att stanna kvar i yrket trots den fysiskt utmanande arbetsmiljön, vilket bidrar till ett mer hållbart arbetsliv.

Horisontella principer:

Jämställdhet: Projektet kommer att främja jämställdhet genom att skapa nya arbetsroller som är tillgängliga för både män och kvinnor. Sjukvården är en starkt kvinnodominerad bransch, och projektet syftar till att stärka vårdprofessionen och möta de nya yrkesrollerna som behövs mellan teknisk och medicinsk personal, vilket kan bidra till att minska könssegregeringen på arbetsmarknaden.

Tillgänglighet: Utbildningsprogram och workshops kommer att utformas för att vara tillgängliga för alla deltagare, oavsett bakgrund eller tidigare erfarenhet. Detta inkluderar att säkerställa att material och lokaler är anpassade för personer med funktionsnedsättningar.

Icke-diskriminering: Insatserna kommer innefatta deltagare med olika bakgrund och ålder för att säkerställa att kompetensen inom innovation och teknik når brett inom organisationen och t.ex. inte endast yngre medarbetare som vanligtvis arbetar mer med innovation och teknik.